In februari nieuw onderwijskundig concept lerarenopleiding

Nieuws - 15 februari 2019 - Webredactie Communication

Begin februari is een nieuw cohort van zestien leraren in spé gestart met de lerarenopleiding van de afdeling Science Education & Communication. Het is voor het eerst dat studenten in februari kunnen beginnen aan de opleiding. Het nieuwe cohort gaat bovendien aan de slag met een nieuw onderwijskundig concept.

Doel van het extra instroommoment is om meer bevoegde leraren op te kunnen leiden. “Studenten die de lerarenopleiding wilden doen, waren tot nu toe beperkt tot één instroommoment”, vertelt opleidingsdirecteur Maartje van den Bogaard van de afdeling Science Education & Communication. “Sommige studenten moesten dan zo lang wachten dat ze iets anders gingen doen. Heel zonde, natuurlijk, want we willen als opleiding juist groeien.” In februari hebben scholen doorgaans veel stageplaatsen. Dat zorgt ervoor dat meer studenten de lerarenopleiding kunnen volgen.

Dit allereerste februaricohort doet mee aan een pilot waarbij een nieuw onderwijskundig concept wordt getest. “Het onderwijs is voor deze groep veel meer ‘student-led’”, zegt Van den Bogaard. “Dat houdt in dat de leervraag van de student centraal staat en studenten veel meer eigenaar zijn van hun eigen leerproces.” Eén van de voordelen hiervan is dat docenten op een bepaald onderwerp in kunnen gaan wanneer het voor de studenten relevant is.

Een ander belangrijk onderdeel van het nieuwe onderwijskundige concept is wat de opleiding een ‘professionele leergemeenschap’ noemt. Studenten van de verschillende vakken zitten bij elkaar in de groep en geven met elkaar hun eigen onderwijs vorm. Wat studenten in de praktijk ervaren is daarbij leidend en studenten kunnen daardoor veel leren van elkaars ervaringen. “De meeste van onze studenten lopen vier dagen per week stage op een middelbare school in de regio”, zegt Van den Bogaard. “Als ze bij ons in Delft zijn stellen ze in groepsverband leerdoelen op, en vervolgens hebben ze de hele week om daaraan te werken. De week daarop komen ze terug met hun ervaringen, reflecteren ze daarop en geven ze elkaar feedback. Vervolgens stellen ze nieuwe leerdoelen op voor de aankomende week.”

Voor de pilot heeft de opleiding ook de studielast wat teruggedrongen. “Wij leiden in een jaar op voor een eerstegraadsbevoegdheid, maar bieden het eerste semester van de opleiding ook aan als opleiding tot een beperkte tweedegraadsbevoegdheid. Het is echt een snelkookpan”,  zegt Van den Bogaard. “Door dit soort werkvormen in te voeren en onze studenten meer keuzes te geven, hopen we dat ze aan het einde van het semester ook vaker denken: ik wil echt dit vak in, want het is gewoon heel erg leuk.”