Intreeredes: Voor echt duurzaam ontwerp is nieuwe aanpak nodig

Nieuws - 09 mei 2019 - Webredactie Communication

Schaarse grondstoffen en oceanen vol met plastic afval: een radicaal herontwerp van onze bedrijfsmodellen, productieprocessen en ons consumentengedrag is nodig, volgens prof.dr.ir. Conny Bakker en prof.dr.ir. Ruth Mugge. Tijdens het 50e jubileumjaar van de faculteit Industrieel Ontwerpen spreken zij op 10 mei hun intreeredes uit over sustainability en design.

Wereldwijde klimaatimpact

Tussen 1970 en 2019 steeg de wereldwijde extractie van grondstoffen voor onze producten van 27 miljard naar 92 miljard ton per jaar. Dit proces genereert bijna de helft van onze wereldwijde klimaatimpact, volgens de UN Resource Outlook 2019. Daarnaast belandt er meer dan 8 miljoen ton aan plastic afval in onze zeeën en oceanen ieder jaar, wat grote schade toebrengt aan ecosystemen en zelfs mensen. Ze veroorzaken vervuiling door hun chemische structuren en extreem lange tijd die het duurt om afgebroken te worden.

Nieuwe aanpak

Om daadwerkelijk duurzame producten en diensten te ontwerpen is een nieuwe aanpak nodig, volgens de twee nieuwe hoogleraren. In haar rede legt Bakker nadruk op de bedrijfsmodellen en productieprocessen: zij houdt zich bezig met de vraag hoe industrieel ontwerpers duurzaamheid standaard in hun ontwerppraktijk kunnen incorporeren. Mugge gaat meer in op het gedrag van consumenten: hoe kun je - ook via ontwerp -  duurzaam gedrag bij consumenten stimuleren? De twee invalshoeken zijn kanten van dezelfde munt, en daarom geven de twee hoogleraren hun intreeredes in een gezamenlijke academische plechtigheid

Eigen kweek

De faculteit Industrieel Ontwerpen is trots op het feit dat Conny Bakker en Ruth Mugge - twee vrouwelijke professoren van eigen kweek: ze zijn beide in Delft afgestudeerd en gepromoveerd - hun inaugurele rede in een openbare redevoering zullen uitspreken en het onderzoek naar ontwerp voor duurzaamheid verder brengen.

Meer informatie

Intreeredes prof.dr.ir. Conny Bakker (No Time to Waste) & prof.dr.ir. Ruth Mugge (Sustainable consumption: contradictio in terminis or intriguing design challenge)
10 mei 2019, vanaf 15:00 uur. Locatie: Aula, TU Delft
Zie voor extra informatie <link io onderzoek discover-design duurzaamheid-is-een-werkwoord _blank>het Discover Design-verhaal op de site van de faculteít 'Duurzaamheid is een werkwoord'