Joris Melkert verkozen tot Beste Docent van de TU Delft

Joris Melkert, universitair docent bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechnologie (LR), is verkozen tot Beste Docent van de TU Delft 2019. De bekendmaking vond plaats tijdens de Education Day op 7 november.

Zeer gecommiteerd

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR) zou gewoon niet zonder Joris kunnen. Dat stelt Studievereniging VSV ā€˜Leonardo da Vinciā€™ in haar nominatie van Joris Melkert voor Beste Docent van het Jaar aan de TU Delft. ā€˜Joris is zeer gecommitteerd aan de faculteit. Het aantal vakken en projecten waar hij aan is verbonden, is fenomenaal.ā€™

Melkert, altijd benaderbaar en open voor feedback, is continu op zoek naar onderwijsverbetering. Zo herontwierp hij samen met een collega het vak Structural Analysis & Design. Het vak werd altijd gezien als een groot potentieel struikelblok voor studenten maar door een andere aanpak in het lesgeven, is dat inmiddels verleden tijd.

Joris is zeer gecommitteerd aan de faculteit. Het aantal vakken waar hij aan is verbonden, is fenomenaal.

Studievereniging VSV ā€˜Leonardo da Vinciā€™

Lelijkste vliegtuig

Melkert slaagt er volgens de vereniging bovendien altijd in om studenten te onderwijzen met creatieve, interactieve en amusante oefeningen. Zo wisselt hij tijdens het vak Dynamics zijn uitleg af met de zogenoemde ā€˜lelijkste vliegtuigen-wedstrijdā€™, waarbij de studenten kunnen stemmen.

Echt vliegtuig bouwen

In het masterprogramma verzorgt Melkert een uniek vak: Aircraft Manufacturing Laboratory. Hierin bouwen studenten een (miniatuur)vliegtuig dat echt kan vliegen. De studenten werken in teams van 15 tot 20 en worden uitgedaagd om hun kennis in de praktijk te brengen. Met dit vak hoopt Melkert zijn studenten een realistisch idee te geven van wat het inhoudt om daadwerkelijk een vliegtuig te bouwen.

In de media

Naast zijn taken als docent en onderzoeker, heeft Melkert zitting in diverse besturen en verschijnt hij zeer regelmatig als luchtvaartdeskundige in de media. Bij luchtvaart-gerelateerd nieuws licht Melkert vaak de engineering-aspecten toe. Volgens de Studieverenging is Melkert, samengevat, een man van de wereld die zijn studenten aanmoedigt om zich zowel op de praktijk als op de theorie te richten.

Landelijke verkiezing

Melkert werd eerder dit jaar door de studenten uitgeroepen tot beste docent van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechnologie en was daardoor genomineerd voor de Beste Docent Verkiezing van de TU Delft, waar alle acht de faculteiten aan meedoen. Uit de acht docenten koos een jury, bestaande uit Vice-President Education Rob Mudde, Academic Director van de Teaching Academy Annoesjka Cabo, leden van de Studentenraad, de StudieVerenigingenRaad en de winnaar van vorig jaar, de Beste Docent van de TU Delft. Melkert zal later ook meedingen naar de landelijke titel Docent van het Jaar.