NunaX in vlammen na dramatische laatste racedag

Nieuws - 17 oktober 2019 - Webredactie Communication

Port Augusta - De zonnewagen van het Delftse Vattenfall Solar Team is in vlammen opgegaan. Coureur Tim van Leeuwen is ongedeerd. Hij wist NunaX op tijd te verlaten. De eindzege van het team lag voor het grijpen op de laatste racedag van de Bridgestone World Solar Challenge. Met nog 300 kilometer te gaan stond het team eerste in het klassement. Helaas kwam er een einde aan de droom van de Delftse studenten. Het is de eerste keer in de twintig jaar deelname van de regerend wereldkampioen dat de finishlijn niet wordt gehaald.

Het team, dat voor de tiende keer meedeed met de tweejaarlijkse race, stevende af op de achtste overwinning. De coureur kon de auto aan de kant zetten en werd door een teamgenoot "de auto uit gesleurd" en in veiligheid gebracht."Ik sta hier naast een brandend hoopje koolstof", zegt coureur Tim van Leeuwen, een van de vier bestuurders van de zonneauto.

"De schrik en het ongeloof zitten er hier goed in. We reden het laatste stuk richting Adelaide en hadden nog 250 kilometer te gaan.""Het ging hartstikke goed: we reden krap aan de leiding met 100 kilometer per uur, maar op gegeven moment rook ik een brandlucht. Ik vroeg nog aan de begeleidende auto achter me of dat uit de auto kwam, maar alle waardes waren goed. Toen er ineens rook mijn cockpit binnenkwam, wist ik dat het foute boel was."

Rector Magnificus Tim van der Hagen reageert op de gebeurtenissen: β€˜Wat een drama dit jaar. Gisteren viel het team van universiteit Twente al uit door de harde wind en vandaag brandde de auto van de TU Delft in het zicht van de finish uit. Toch ben ik ontzettend trots op het Vattenfall Solar Team en met name op team captain Maud Diepeveen. Met elkaar hebben ze ongelofelijke team spirit laten zien, chapeau!’

Wat de reden is voor het vlamvatten van de zonneauto is op dit moment nog niet duidelijk. De komende dagen zal nader onderzoek dat moeten uitwijzen.

Joost Heeroma via joost@leenecommunicatie.nl of +31(6) 31 67 81 02