NunaX ligt op tweede positie na twee spannende racedagen

Nieuws - 14 oktober 2019 - Webredactie Communication

Het Vattenfall Solar Team met studenten van de TU Delft heeft zich in Australië na twee dagen van de achtste naar de tweede plek weten te rijden. De achterstand op de concurrent van Solar Team Twente wordt langzaam kleiner, maar het komt nu aan op de details. Met bewolking in het verschiet, moeten de strategen aan het werk om de NunaX als eerste over de finishstreep van de Bridgestone World Solar Challenge te krijgen. 

 NunaX op het Hidden Valley Circuit - Foto door Jorrit Lousberg

Kwalificatie

Zaterdag werden op het Hidden Valley circuit van Darwin de kwalificaties gereden, waarbij de startposities op het spel stonden. Coureur Max van der Waals zette uiteindelijk de achtste tijd neer, waar het team heel erg tevreden mee was. Teamleider Maud over de kwalificatie: “Het circuit van Darwin is heel bochtig, terwijl de race zelf op een recht stuk gereden wordt. Onze auto is gemaakt voor de race en niet voor de kwalificatie. Daarnaast is ons belangrijkste doel tijdens de kwalificatie geweest om de auto heel over de streep te brengen." Woensdag slipte de zonneauto nog in de bocht tegen de vangrail en was zwaar gehavend. Coureur Max bleef daarbij gelukkig ongedeerd. Het team heeft in een paar dagen tijd met man en macht, dag en nacht gewerkt om de auto weer op orde te krijgen. Hierdoor kon de kwalificatieronde alsnog goed gereden worden. 

De start van de race in Darwin - Foto door Hans-Peter van Veldhoven

Start van de race

Zondag ging de Bridgestone World Solar Challenge dan echt van start. Tom Salden (23) vertrok als eerste coureur van het Vattenfall Solar Team even na 8.30 uur lokale tijd. Tom: “De omstandigheden waren heel pittig. Het was, met 50 graden Celsius, zinderend heet in de cabine van de NunaX. Ik kwam kletsnat aan op de controlestop.” Tijdens de wedstrijd met de zonneauto’s is er geen afgezet parcours. De coureurs hebben dus te maken met het reguliere verkeer. Tom: “Je krijgt bijvoorbeeld te maken met zogenaamde roadtrains, vrachtwagens van soms wel 50 meter lang. Als je daar dan met een lichtgewicht auto van iets meer dan 130 kilo langsrijdt, is het wel even spannend maar het ging perfect!” Het team eindigde de dag op de tweede positie, achter het team van Twente en voor het team van Groningen. 

Het team is tevreden - Foto door Hans-Peter van Veldhoven

Obstakels op de tweede dag

Maandag reed de NunaX weer hard weg uit Dunmarra, midden in de outback van Australië. De route was niet daar niet helemaal vrij van obstakels. Michiel Aarts, strateeg van het Vattenfall Solar Team: “Er waren verschillende wegwerkzaamheden, toch is het ons gelukt om een stabiele race te rijden, waarbij we gestaag inlopen op de koploper.” Na de tweede control stop, trok het wolkendek dicht en de wind aan. Dat vormt gelijk een risico voor NunaX die afhankelijk is van zonne-energie. Om dinsdagochtend met volle accu’s van start te kunnen gaan, moest het team vandaag op zoek naar een kampeerplek waar de zon tussen de wolken doorkwam. Wietse Bouwmeester, weerdeskundige van het Vattenfall Solar Team: “Tijdens de race van vandaag hielden we alle weervoorspellingen in de gaten en konden we uiteindelijk een mooie plek vinden om de laatste stralen van de zon op te vangen.” Het team legde vandaag 736 kilometer af. Inmiddels is 1.369 kilometer gereden van de -in totaal- ruim 3.000 kilometer. De komende dagen gaan het team er alles aan doen om de koppositie te veroveren. 

Meer informatie

Vattenfall Solar Team, website, Twitter, Facebook, Instagram
Contact via: pers@vattenfallsolarteam.com, +31 6 31 67 81 02