Onderzoek naar wereldwijde infrastructuur voor digitale universitaire diploma’s

Nieuws - 23 april 2019 - Webredactie Communication

Digitale technologie leidt tot een ommekeer in het onderwijs, omdat het mogelijk wordt om leertrajecten aan te passen aan de behoeften van elk individu. Maar aan de manier waarop onderwijsinstellingen diploma’s uitgeven en beheren is nog weinig veranderd. Negen toonaangevende universiteiten, waaronder de TU Delft, kondigen vandaag aan dat ze een samenwerking op het gebied van Digital Credentials zijn aangegaan om een betrouwbare gemeenschappelijke infrastructuurstandaard te creëren voor het uitgeven, opslaan en controleren van universitaire diploma’s en certificaten.

Diploma’s laten checken
“Op dit moment moeten degenen die met succes een diploma van een instelling hebben behaald, teruggaan naar die instelling - soms per post of zelfs persoonlijk - telkens wanneer het nodig is om de behaalde diploma’s te laten checken", zegt Sanjay Sarma, MIT vice-president voor open onderwijs. "Dit kan ingewikkeld zijn, vooral als mensen geen toegang meer hebben tot hun universiteit. Dat is vaak het geval met vluchtelingen, immigranten en ontheemden”.

Negen universiteiten wereldwijd
De universiteiten die zich hiervoor inzetten zijn onder andere de TU Delft, Harvard University (VS), het Hasso Plattner Institute (Universiteit van Potsdam, Duitsland), Massachusetts Institute of Technology (VS), Tecnologico de Monterrey (Mexico), TU München (Duitsland), UC Berkeley (VS), UC Irvine (VS), en de Universiteit van Toronto (Canada).

Eigen onderwijstraject
“Universiteiten bereiken met verschillende vormen van onderwijs meer diverse groepen van studenten en ‘lerenden’”, zegt Rob Mudde, vice-rector magnificus en vice-voorzitter van de TU Delft. “Denk naast de klassieke student die een bachelor- of masteropleiding volgt, aan mensen die een online vak of een cursus (MOOC), postacademisch onderwijs of een professional course volgen. Op die manier hebben mensen steeds meer de mogelijkheid om gedurende hun leven hun eigen onderwijstraject vorm te geven. We willen een infrastructuur ontwikkelen om die leerprestaties en diploma’s betrouwbaar te kunnen verifiëren en waarmerken”.

Cryptografie
De onderzoekers willen een wereldwijde infrastructuur voor het vastleggen van academische prestaties creëren met behulp van technologie die sterke cryptografie gebruikt voor het voorkomen van manipulatie en fraude.  Daarmee bouwen ze voort op eerder onderzoek en pionierswerk van hun instellingen, waaronder een proef van MIT voor een digitale versie van hun diploma dat geverifieerd wordt met blokchain-technologie.

Voor meer informatie over dit project: https://digitalcredentials.mit.edu/
Meer over het onderwijs aan de TU Delft: https://www.tudelft.nl/onderwijs/