Studenten TU Delft presenteren acht innovatieve robots

Nieuws - 24 januari 2019 - Webredactie Communication

Een robot die onkruid wiedt, een robot die met een camera naar de diepzee afreist, en een robot die blauwalg uit het water vist. Deze en nog vijf andere robots zijn op woensdag 30 januari 2019 te zien tijdens de demodag van de minor Robotica van de TU Delft.

De demodag is het jaarlijks terugkerende hoogtepunt van de minor Robotica, een educatief programma waarin studententeams van verschillende studierichtingen vijf maanden lang werken aan een robot, met alle uitdagingen die daarbij komen kijken. Dit jaar werken acht verschillende teams aan een robot. De studententeams maken de robots in opdracht van een klant, bijvoorbeeld een bedrijf of een museum. In veel gevallen moeten de robots dan ook een concreet probleem oplossen. Tijdens de demodag op 30 januari presenteren de teams de resultaten van hun inspanningen.

Dit zijn de robots die tijdens de demodag van 30 januari 2019 te bewonderen zijn:

Onkruid wieden
Team: Bolts ’n Bears
Opdrachtgever: Odd.Bot

De Weed Whacker is een lichte onkruidwiedrobot die zelf onkruid kan detecteren en verwijderen. Hierdoor hoeft er niet meer met zware machines gewerkt te worden die moeilijk bij het onkruid kunnen komen, en kan mogelijk het gebruik van bestrijdingsmiddelen teruggedrongen worden. Het team studenten werkt voor de ontwikkeling van deze robot samen met de startup Odd.bot.

Naar de diepzee
Team: LOBSTER

De diepzee is een van de meest fascinerende omgevingen op aarde. Het is echter zeer complex en duur om de diepzee te bereiken voor bijvoorbeeld onderzoek of inspectie. Team LOBSTER ontwikkelt een relatief kleine en autonome robot die snel de diepzee kan bereiken, foto’s kan nemen en/of metingen kan doen, en weer terug naar het zeeoppervlak kan gaan.

Meer informatie: http://lobster-explorer.com/

Blauwalg verwijderen
Team: Blooming Robotics
Opdrachtgever: Deltares

In de zomer worden de Nederlandse wateren geteisterd door een ongewenste gast, de blauwalg. Dit giftige micro-organisme maakt activiteiten in en op het water lastig of onmogelijk. In opdracht van Deltares ontwikkelt team Blooming Robotics aan een autonoom vaartuig dat algen van het wateroppervlak verwijdert en afvoert.

Meer informatie: https://www.bloomingrobotics.nl/

Onderhoud vliegtuigmotoren
Team: nFocus
Opdrachtgever: KLM Engine Services

Het onderhoud van vliegtuigmotoren is een zeer tijdsintensieve opgave, die per onderhoudsbeurt kan oplopen tot zo’n 80 uur. Team nFocus werkt aan een robot die autonoom de eerste inspectie van een vliegtuigmotor kan uitvoeren. Zij kijken hierbij niet alleen naar de technische aspecten, maar ook naar hoe de robot in het totale inspectie- en onderhoudsproces geïntegreerd kan worden.

Kaas rijpen
Team: Easy Cheesy
Opdrachtgever: Lely

Team Easy Cheesy werkt aan een volledig autonome kaasrijp-robot. Deze robot kan door een kaasrijp magazijn rijden en behandelt het gehele rijpproces van ruim 3500 kazen van zo'n 16 kg. Hiervoor dient de robot de kazen geregeld te keren zodat deze niet uitzakken. Ook worden de kazen gecoat met een speciale schimmeldodende coating zodat de kaas goed blijft.

Autonoom baggeren
Team: Indepth Dredging
Opdrachtgever: Boskalis

Voor het uitbaggeren van havens en waterwegen worden grote schepen gebruikt die de hele wereld afreizen om daar te werk te gaan. Hiervoor worden veel fossiele brandstoffen en mankracht gebruikt. De robot van team Indepth Dredging, Amphi, moet dit proces autonoom, duurzaam en schaalbaar maken. De onderwater robot rijdt met zijn rollers over de bodem om slib op te zuigen en naar een centrale pomp te vervoeren.

Draagbare drone show
Team: bHive
Klant: MAVlab TU Delft

Er zijn regelmatig drone demonstraties om mensen enthousiast te maken voor de techniek en de vele mogelijkheden. bHive heeft een drone show ontwikkeld die makkelijk vervoerd wordt in een kist en overal (binnen) opgevoerd kan worden. De drones vliegen zelf op uit de kist en keren na afloop van de show zelf weer terug.

Coffee Corner robot
Team: Dorst. Robotics
Opdrachtgever: Science Centre Delft

De huidige coffee corner in het Delftse Science Centre bestaat uit een koffiezet apparaat en een koelkast. Het Science Centre wil van deze coffee corner graag een interactieve omgeving maken, die beter aansluit bij de expositieruimte. Team Dorst Robotics wil dit proces automatiseren met een modulair systeem en een robotarm.

Demodag minor Robotics:
Datum en tijd: woensdag 30 januari, 15:00 – 17:00 uur
Locatie: Science Centre Delft, Mijnbouwstraat 120, 2628 RX Delft

Over de minor:
Een minor is een samenhangend vakkenpakket waarmee studenten zich, naast hun hoofdstudierichting, kunnen verdiepen en verbreden. Het doel van de minor Robotica is om studenten te leren om, in opdracht van een klant en in een complexe, multidisciplinaire omgeving, aan een robot te werken. Studenten moeten solliciteren voor een plek in deze populaire minor. Voor de start van de minor kunnen ze aangeven welke opdrachten hun voorkeur hebben. Op basis daarvan worden ze in een team ingedeeld.

Contact:
Martin Klomp (coördinator minor Robotica TU Delft), M.Klomp@tudelft.nl, 015 27 86 740
Ilona van den Brink (persvoorlichter TU Delft), I.vandenBrink@tudelft.nl, 015 27 84 259