Tentoonstelling Panorama Mesdag en TU Delft: ‘Vanaf het hoogste punt: Landmeten in Mesdags tijd’

Nieuws - 15 maart 2019 - Webredactie Communication

Terwijl Mesdag in 1880 vanaf het hoogste duin in Scheveningen schetsen maakte voor zijn Panorama, trokken landmeters door het hele land om een nieuwe kaart van Nederland te maken. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in aanpak tussen de kunstenaar en de wetenschapper? Door een samenwerking tussen Panorama Mesdag en de TU Delft wordt dit thema vanaf 31 maart tot en met 22 september op een spannende en toegankelijke wijze uitgelicht bij Panorama Mesdag.

Collectie TU Delft Library in Panorama Mesdag
De TU Delft Library biedt een unieke gelegenheid om haar Bijzondere Collecties buiten de muren van de campus te komen bewonderen. In de tentoonstellingszalen van Panorama Mesdag wordt de geschiedenis van het landmeten aan de hand van een meetinstrumenten, tekeningen en historische kaarten letterlijk in kaart gebracht. Op wetenschappelijke foto’s zijn hoogste punten in het landschap vastgelegd, waaronder spectaculaire tijdelijke constructies die speciaal werden gebouwd om landmetingen te verrichten. Ook kunnen bezoekers zelf struinen door digitale en interactieve kaarten waarop eerdere meetpunten te zien zijn, verricht door Cornelis Kraijenhoff en de Rijkscommissie. Deze kaarten laten tevens zien hoe het landschap constant aan verandering onderhevig is geweest, van Mesdags tijd tot nu.

Uniek experiment
Speciaal voor deze tentoonstelling is door studenten van de TU Delft onder leiding van professor Ramon Hanssen (Geoscience & Remote Sensing) een landmeetexperiment op het Panorama uitgevoerd om te achterhalen waar Mesdag precies heeft gestaan op het Seinpostduin bij het maken van zijn Panorama. Uitgangspunt zijn de vuurtoren, de watertoren en de Oude kerk, die Mesdag schilderde op zijn grote doek. Tot op de dag van vandaag pronken deze drie ijkpunten zichtbaar en herkenbaar in het Scheveningse landschap. Nu, 137 jaar later, kan door gebruik te maken van de huidige technieken, de positie van deze drie punten op het Panorama worden vergeleken met hun werkelijke coördinatoren. Hoe nauwkeurig was Mesdag en hoeveel artistieke vrijheid veroorloofde hij zich? De bijzondere resultaten van deze ‘landmeting in het verleden’ worden in de tentoonstelling gepresenteerd en toegelicht.

De tentoonstelling ‘Vanaf het hoogste punt: Landmeten in Mesdags tijd’ is te zien van 31 maart tot en met 22 september 2019 bij Panorama Mesdag.

TU- medewerkers en –studenten krijgen op vertoon van hun campuskaart en ID 50% korting op de toegangsprijs.