TU Delft helpt Nederlandse rolstoelbasketbalsters met verdedigen Europese titel

Nieuws - 01 juli 2019 - Webredactie Communication

De TU Delft helpt de Nederlandse rolstoelbasketbalsters met het verdedigen van hun Europese titel. Van zondag 30 juni tot en met zondag 7 juli vindt het Europees Kampioenschap rolstoelbasketbal voor vrouwen plaats in het topsportcentrum Rotterdam. In samenwerking met de Haagse Hogeschool heeft onderzoeker Rienk van der Slikke een rolstoel ontwikkeld vol met sensoren. Tijdens trainingen brengen deze sensoren alle rolstoelbewegingen in kaart. Het doel is om met deze data het spel van het Nederlands team verder te verbeteren.

Paralympische spelen 2020
Het EK2019 is een belangrijk toernooi voor de vrouwen. Een plek bij de eerste vier levert de regerend wereldkampioen een ticket op voor de Paralympische Spelen 2020 in Tokyo, waar het Nederlandse vrouwenteam goud hoopt te bemachtigen. In de zoektocht naar verbeteringen in het spel is het Nederlands team uitgekomen bij de TU Delft.  Van der Slikke helpt het team door tijdens trainingen data over de speelsters te verzamelen en deze data in de voorbereiding op de wedstrijden met bondscoach Gertjan van der Linden te delen.

Sensoren
Rienk van der Slikke maakt gebruik van een methode ontwikkeld door de TU Delft en Haagse Hogeschool. “We kunnen met slechts twee sensoren alle rolstoelbewegingen in kaart brengen. Die sensoren bevinden zich op een van de wielen en op het frame. De sensoren wegen slechts 46 gram en de speler ondervindt er geen hinder van”, aldus Van der Slikke. Met deze sensoren worden de snelheden en versnellingen van de spelers gemeten. Daarnaast wordt ook gemeten hoe snel de spelers draaien en hoe ze bewegen over de baan.

Spel verbeteren
Met deze data kan er bepaald worden hoe en hoe vaak de speelsters bepaalde activiteiten, zoals sprinten, remmen en draaien, uitvoeren. “Uiteindelijk moet dit van der Linden helpen met het voorbereiden van de wedstrijden. Hij kan de speelsters op individuele verbeterpunten laten trainen en zorgen dat de trainingen passen bij wedstrijden op het hoogste niveau. Daarnaast kan de tactiek zo aangepast worden dat de kwaliteiten van spelers nog beter benut worden”, zegt Van der Slikke.

Perfecte sportrolstoel
Bondscoach van der Linden is erg blij met de kennis. “Door naar de training te kijken krijg ik al een bepaald beeld, maar met hulp van deze data kan ik nog veel meer details bekijken en ook zien of mijn beeld klopt. Hiermee kunnen we hopelijk ons spel nog verder verbeteren”. Van der Slikke is blij dat zijn onderzoek in de praktijk wordt toegepast: “Ik ben al een tijdje bezig om meer inzicht te krijgen in de interactie tussen atleet en rolstoel. Hiermee proberen we op termijn ‘de perfecte sportrolstoel’ te ontwikkelen. Dat ik met dit onderzoek nu ook direct het Nederlands team kan helpen in de aanloop naar de Paralympische Spelen is erg leuk!”

Meer informatie
Rolstoelmetingen tijdens het ABN Amro Wolrd Wheelchair Tennis Tournament: https://www.tudelft.nl/2017/tu-delft/tu-delft-meet-bewegingen-rolstoeltennissers-tijdens-abn-amro-world-wheelchair-tennis-tournament/
Promotie Rienk van der Slikke: https://www.tudelft.nl/2018/tu-delft/delftse-sensoren-meten-topprestaties-in-de-rolstoelsport/

Contact:
Rienk van der Slikke, R.M.A.vanderSlikke@hhs.nl, 06 18989641