TU Delft leidt nieuwe wereldwijde MOOC-ranking

Nieuws - 28 november 2019 - Webredactie Communication

In de nieuwe World University Rankings Based On MOOC Performance staat de TU Delft bovenaan. De nieuwe ranking (WURMP) kijkt hoe universiteiten presteren op vijf criteria:

- Het aantal MOOCs (Massive Open Online Courses) dat een universiteit aanbiedt. Dit zijn er bij de TU Delft 94.
- Het aantal ‘learning pathways’, series van een aantal MOOCs die de deelnemers dieper inzicht geven in een onderwerp. De TU Delft heeft er tien.
- Het aantal ‘Micro-credentials’, een certificaat dat deelnemers kunnen krijgen voor als ze een aantal samenhangende MOOCs succesvol volgen. De TU Delft heeft er negen.
- Het aantal programma’s waarvoor via MOOCs een BSc- of MSc-diploma behaald kan worden. De TU Delft heeft die niet.
- De positie van de universiteit op de ‘world rankings van THE, QS en ARWU.

Betaalbaar en toegankelijk
70 miljoen mensen wereldwijd volgen MOOCs, gratis online cursussen, op een van de drie grote MOOC-platforms Coursera,  edX en FutureLearn. Op de ranglijst staan 200 universiteiten uit 20 landen.
De nieuwe ranglijst is een initiatief van MoocLab, dat daarmee de deelnemers aan MOOCs informatie wil geven over de prestaties van de online cursussen. MoocLab is een website die mensen die online onderwijs volgen wil helpen. Het promoot kwalitatief hoogstaand online onderwijs dat betaalbaar en toegankelijk is voor iedereen.

Bijna 100 Delftse MOOCs
De 94 MOOCs (Massive Open Online Courses) van de TU Delft worden gevolgd door mensen uit de hele wereld. Onlangs werd de 2,5 miljoenste inschrijving geregistreerd. Elk jaar ontwikkelt de TU een aantal nieuwe online cursussen. De bestaande worden één of twee keer per jaar herhaald of kunnen geïnteresseerden in eigen tempo volgen.
Door de online cursussen wil de TU Delft kennis delen met de hele wereld. De onderwerpen van de cursussen lopen uiteen van bijvoorbeeld een cursus Scratch over programmeren voor scholieren, een cursus over elektrische auto’s, een opfriscursus wiskunde tot een MOOC over quantum cryptography.

Lees hier meer over de ranglijst en de methodologie.
Lees hier meer informatie over het online onderwijs van de TU Delft.