TU Delft op plaats 67 in THE ranglijst

Nieuws - 11 september 2019 - Webredactie Communication

In de Times Higher Education World University Rankings die vanavond is verschenen, daalt de TU Delft ten opzichte van vorig jaar met 9 plaatsen naar een gedeelde positie 67. Sinds 2014 schommelde de positie van de TU Delft tussen 71 en 58.

Positie ten opzichte van anderen
Nadat de TU Delft de afgelopen twee jaar steeds steeg, valt de universiteit nu terug naar de plaats van 2016. “Een teleurstelling”, vindt Rector Magnificus/Collegevoorzitter van de TU Delft Tim van der Hagen. “Rankings laten altijd fluctuaties zien en we mogen nog steeds trots zijn op onze hoge positie in de wereldtop. Maar nu we in Nederland een daling zien bij een deel van de universiteiten, moet je je afvragen of dit een gevolg is van de achterblijvende financiering van het WO. Universiteitsranglijsten laten zien waar je staat ten opzichte van elkaar. Elders in de wereld wordt fors geïnvesteerd in hoger onderwijs en onderzoek.”

Toonaangevende ranglijst
De THE Ranking hoort, samen met de Shanghai ranking en de QS ranking, bij de toonaangevende ranglijsten in de wereld. Elke ranking is anders samengesteld en heeft z’n eigen voordelen en beperkingen, maar hoge noteringen in toonaangevende rankings zijn belangrijk voor het aantrekken van internationaal toptalent. Universiteitsranglijsten worden veel geraadpleegd door internationale studenten en wetenschappers die in het buitenland willen studeren of werken. Van der Hagen: Om op hoog niveau onderzoek te doen en onderwijs te geven moeten we talent uit binnen- en buitenland kunnen blijven aantrekken. De positie van de TU Delft blijft sterk, maar als dit een signaal is moeten we ons zorgen maken.”

1400 universiteiten
De Times Higher Education ranking wordt sinds 2010 uitgebracht. Sindsdien klom de TU Delft van plaats 151 (2010), via plaats 58 vorig jaar, naar een gedeelde plaats 67 dit jaar. De THE ranking vergelijkt dit jaar 1396 universiteiten van over de hele wereld.

Kijk voor meer informatie op Times Higher Education Ranking