Uitstekend evaluatie rapport voor QuTech

Nieuws - 28 maart 2019 - Webredactie Communication

Een internationale beoordelingscommissie onder voorzitterschap van professor Robbert Dijkgraaf is 'onverdeeld positief over het succes van QuTech in het verleden en heeft alle vertrouwen in het instituut voor de komende jaren'. Dijkgraaf overhandigde het evaluatierapport op woensdag 27 maart 2019 aan de TU Delft en TNO. Tim van der Hagen, voorzitter van het College van Bestuur van de TU Delft: "Dit uitstekende rapport is het resultaat van de inzet en het buitengewoon harde werk van veel mensen bij QuTech. Ik ben er trots op dat de beoordelingscommissie bevestigt dat QuTech heel goed bezig is." Het uiteindelijke doel van QuTech, een samenwerking tussen de TU Delft en TNO, is het ontwikkelen van een quantumcomputer en quantuminternet.

Zeer succesvol
De commissie is onder de indruk van de 'enorme vooruitgang die het relatief jonge instituut QuTech heeft geboekt en de professionele organisatie die het heeft ingesteld'. De commissie ziet een instituut met onderzoek van wereldklasse, met invloedrijke, baanbrekende experimenten en publicaties in vooraanstaande wetenschappelijk tijdschriften. Tegelijkertijd is QuTech erin geslaagd veel partners uit de academische wereld, het bedrijfsleven en het maatschappelijk veld aan te trekken, zowel voor financiering als voor het opzetten van een quantumgemeenschap en quantumcampus rondom de activiteiten van het instituut. "We zijn erg blij dat de commissie volledig overtuigd is van de onderzoekskwaliteit, levensvatbaarheid en maatschappelijke relevantie van QuTech", zegt Paul de Krom, CEO van TNO.

Krachtige visie
In 2014 hadden de TU Delft en TNO de 'krachtige visie om hun organisaties samen te brengen' in een missiegedreven onderzoeksinstituut, gericht op het ontwikkelen van schaalbare prototypen van een quantumcomputer en quantuminternet. In 2015 werd de samenwerking formeel vastgelegd in een stevige verbintenis voor tien jaar, met belangrijke financiële steun van de ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, NWO en de Nederlandse topsector High Tech Systemen en Materialen (HTSM). Deze beoordeling is de eerste in die periode en heeft betrekking op de periode van 2015 tot en met 2018. Ronald Hanson, wetenschappelijk directeur van QuTech: "Deze beoordeling geeft ons vertrouwen. De waardevolle aanbevelingen nemen we mee in de verdere ontwikkeling van ons instituut met als doel de quantumcomputer en het quantuminternet te ontwikkelen."

Nationale agenda
Quantumtechnologieën zullen naar verwachting grote maatschappelijke en economische voordelen bieden. De unieke kracht van quantumcomputers en quantuminternet kan in de toekomst worden ingezet voor grote maatschappelijke uitdagingen zoals energie, gezondheid en veiligheid. Naast een oproep voor sterke en blijvende steun aan QuTech steunt de commissie ook het initiatief van een nationale 'quantumagenda' en is zij van mening dat QuTech in de positie is om de instelling van zo'n veelomvattend nationaal programma te coördineren. Deze ambitie zou de positie van Nederland in de internationale quantumgemeenschap kunnen versterken.

Bekijk ook het persbericht op de website van QuTech (Engels) en de onderzoeksvisitaties op de website van QANU.

*) Afbeelding bovenaan – van links naar rechts: Ronald Hanson, wetenschappelijk directeur QuTech, Tim van der Hagen, voorzitter College van Bestuur TU Delft, Robbert Dijkgraaf voorzitter onderzoekscommissie, Peter Werkhoven, CSO TNO

Foto's: Marieke de Lorijn