Welke Marktlander overleeft de val?

Nieuws - 13 juni 2019 - Webredactie Communication

Gebaseerd op de InSight Marslander bouwen TU Delft-studententeams hun eigen Marktlander: een marslander die tegen een stootje kan. Tijdens de Ontwerpwedstrijd op woensdag 19 juni wordt de Markt in Delft omgetoverd tot ‘aardse planeet’ waar de Marktlanders een val van tafelhoogte moeten overleven. Wie maakt de beste landing?

Honderden studenten
Ruim 500 studenten, verdeeld over 80 teams, doen mee aan de jaarlijkse Ontwerpwedstrijd voor eerstejaars bachelorstudenten Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. De wedstrijd maakt deel uit van het reguliere onderwijsprogramma en is een belangrijke oefening in ontwerpen. In het verleden werden ook al opvallende opdrachten uitgevoerd, zoals de springende robots, verticaal fietsen en het lopende bierkrat.

Marktlander
De ontwerpwedstrijd wordt voor de 26e keer georganiseerd. De uitdaging voor de studenten is dit jaar om een zelf voortbewegend mechanisme te bouwen dat nog steeds naar behoren functioneert nadat het op de harde straatstenen van het plein is gekletterd. Na deze vrije val vanaf tafelhoogte moet de Marktlander drie meter verder een ‘Golden Box’ lossen ter grootte van ongeveer een baksteen van bijna een kilo.

Valbestendig
Valbestendigheid is de belangrijkste uitdaging in de ontwerpwedstrijd. Het ontwerpen van producten die een val overleven wordt steeds noodzakelijker. Denk hierbij aan smartphones of scheerapparaten die geen schade mogen overhouden na een dreun op de grond. Of een zorgrobot die op het bed van een patiënt geplaatst kan worden, waarbij het geen probleem is als de robot van het bed valt. Maar ook producten die tijdens transport tegen een stootje moeten kunnen.

Leren van de natuur
Een van de uitgangspunten van de wedstrijd is het leren van de natuur als inspiratie voor nieuwe technische oplossingen. Hoe kan het dat een kat altijd op zijn pootjes terecht komt? Of dat een vliegende eekhoorn zijn houding in de lucht kan controleren door middel van vliezen tussen zijn voor- en achterpoten? Deze manier van bio-inspired ontwerpen heeft al tot veel innovatieve ontwerpen geleid.

10:00 – 10:15 uur   Opening
10.15 – 12.00 uur   Eerste ronde
12.15 – 12.30 uur   Uitreiking diverse awards
12.45 – 14.30 uur   Tweede ronde
14.30 – 14.50 uur   Uitreiking diverse awards

De 10 teams met de beste prestatie gaan door naar de finaleronde

15.00 – 15.10 uur   Finaleronde
15.15 – 15.30 uur   Prijsuitreiking voor de beste Marktlanders door Mw. Marja van Bijsterveldt, Burgemeester van Delft

Meer informatie
De ontwerpwedstrijd met de Marktlanders vindt plaats op woensdag 19 juni 2019 op de Markt in Delft. De binnenstad van Delft is beperkt toegankelijk voor voertuigen en kent een kentekenregistratiesysteem. Wij verzoeken vertegenwoordigers van de pers vriendelijk om zich van tevoren aan te melden bij Inge Snijder (persvoorlichting TU Delft): i.snijder@tudelft.nl, +31 (0)15 27 87538.

Meer informatie over de ontwerpwedstrijden:
De faculteit 3ME organiseert elk jaar een Ontwerpwedstrijd in samenwerking met Leeghwater.

Meer achtergrondinformatie over de opdracht aan de studenten: Marktlander website