Djonno Bresser is TU Delft Best Graduate 2019

Nieuws - 12 november 2019

Vandaag presenteerden acht recent afgestudeerde ingenieurs hun excellente afstudeerscriptie tijdens de TU Delft Best Graduate Award Ceremony 2019. Djonno Bresser, afgestudeerd aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG), mocht de prestigieuze titel TU Delft Best Graduate 2019 in ontvangst nemen. De TU Delft Best Graduate Award Ceremony wordt jaarlijks georganiseerd door het Universiteitsfonds Delft.

Ik ben ontzettend verrast en ik vind het een hele eer om deze prijs te mogen ontvangen. Dat mijn theoretisch werk zó wordt gewaardeerd, dat voelt heel bijzonder. Dit is een gigantische kroon op mijn werk.

― Djonno Bresser, TU Delft Best Graduate 2019

Wat maakt Djonno Bresser TU Delft Best Graduate 2019?

Prof.dr. Rob Mudde, Vice Rector Magnificus/Vice President Education, en voorzitter van de Best Graduate jury:

“Djonno koos een zeer uitdagend afstudeeronderwerp: het modelleren van scheuren in betonnen structuren. We kennen beton als een sterk en duurzaam materiaal, maar het heeft ook een groot nadeel. Het is niet goed bestand tegen trekkrachten en wanneer er daardoor schade ontstaat, kan het snel scheuren. Huidige modellen die het gedrag van betonnen structuren beschrijven weten hier niet goed raad mee. De afstudeerbegeleiders van Djonno kwamen daarom met een alternatief concept: sublayer modelling, een methode die zulke scheuren in verschillende parallelle sublagen opdeelt.

Djonno ging aan de slag om dit model verder te ontwikkelen en heeft uiteindelijk bewezen dat het model leidt tot realistischere resultaten. Daar bleef het niet bij: Djonno besloot nog een stap verder te gaan. Hij voerde een aantal case studies uit waarbij hij de problemen op een realistische schaal, zoals een gemetselde gevel en een betonnen dam, kon modelleren. Uiteindelijk heeft hij vijf case studies voltooid en wist hij ook nog binnen de tijd zijn scriptie af te ronden. Daarbij heeft hij ook zijn model uitgebreid van 2D naar 3D situaties en heeft hij een aantal mogelijk uitbreidingen ervan verkend. En alsof dat nog niet indrukwekkend genoeg is, het meeste wat hij deed was zijn eigen originele werk, slechts geïnspireerd door een paar suggesties van zijn begeleiders. Djonno is, in het kort, iemand die graag een stap verder gaat.

Evelyne Esveld, Directeur Universiteitsfonds Delft, vertelt dat de jury erg onder de indruk is van het feit dat Djonno de fundamentele en theoretische kant van zijn onderzoek wist te combineren met zijn case studies en de ontwikkeling van zijn model. Dit heeft geleid tot een zeer toepasbaar eindresultaat. Djonno’s werk kan bijvoorbeeld toegepast worden in onderzoeken naar de schade aan huizen in Groningen die onderworpen zijn aan geïnduceerde seismiciteit -  trillingen en aardbevingen die veroorzaakt worden door menselijk handelen in de ondergrond.

De jury concludeerde verder dat Djonno een uitstekende onderzoeker is en een zeer goede schrijver. Hij kreeg een 9.5 voor zijn afstudeerscriptie, studeerde cum laude af met een gemiddelde van 9.0 voor zijn vakken, behaalde maar liefst 138 ECTS in plaats van de reguliere 120 ECTS én rondde zijn afstudeerscriptie af binnen zes maanden. Dit allemaal op de leeftijd van slechts 22 jaar.

Djonno is de personificatie van een zeer getalenteerde, ambitieuze en hardwerkende student

Prof.dr. Rob Mudde, Voorzitter Best Graduate Jury 2019

De andere TU Delft Best Graduates 2019 zijn:

Evelyne Esveld, Directeur Universiteitsfonds Delft: “Het Universiteitsfonds Delft is er trots op om deze buitengewone TU Delft talenten in het zonnetje te zetten. Deze acht ingenieurs hebben hun grenzen verlegd in het laatste fase van hun studie. Hun persoonlijke inspanningen, inzet en inventiviteit hebben geresulteerd in bijzonder uitstekende scripties. En bij deze uitzonderlijke prestatie hoort de prestigieuze titel en Best Graduate Award."

De Best Graduate Award
Alle acht Best Graduates ontvangen de Best Graduate Medal en het Certificate of Excellence als erkenning voor hun afstudeerwerk, persoonlijke toewijding, studieresultaten en de manier waarop zij deze hebben bereikt. Daarnaast krijgen ze een persoonlijke geldprijs van 1,000 euro. Behalve het Towards a bright future beeldje krijgt Djonno een extra persoonlijke prijs van 2,500 euro, een KIVI lidmaatschap en een nieuwe laptop aangeboden door Dell.