Jenny Dankelman ontvangt Leermeesterprijs 2019

Nieuws - 02 september 2019

Op maandag 2 september is de Leermeesterprijs 2019 uitgereikt aan prof.dr. Jenny Dankelman, hoogleraar Minimaal-Invasieve Chirurgie en Interventietechnieken bij de Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE). Het Universiteitsfonds Delft reikt sinds 1994 jaarlijks de prestigieuze Leermeesterprijs uit aan een hoogleraar verbonden aan de TU Delft.

Van links naar rechts: Drs. Evelyne Esveld, Directeur Universiteitsfonds Delft, Ir. Michael Wisbrun, Voorzitter bestuur Universiteitsfonds Delft, Prof.dr. Jenny Dankelman, Leermeester 2019, Prof.dr.ir. Tim van der Hagen, Rector Magnificus/Voorzitter College van Bestuur TU Delft en prof.dr.ir. Fred van Keulen, Voorzitter selectiecommissie Leermeesterprijs.

Ik voel mij ontzettend vereerd en had dit nooit durven dromen. Ik zal de sabbatical die bij deze prijs hoort goed benutten. Er zijn nog veel plekken op de wereld waar mensen geen toegang hebben tot goede gezondheidszorg en chirurgische ingrepen en ik zal deze mensen proberen te helpen.

― Prof.dr. Jenny Dankelman

Een Leermeester blinkt uit in onderzoek én onderwijs. Leermeesters behoren tot de top van de TU Delft en weten de volgende generatie Delftse ingenieurs te inspireren en te motiveren. Leermeesters worden niet verkozen op basis van rendementscijfers of impactscores, evenmin worden ze van bovenaf aangewezen. Leermeester kan men alleen worden op voorspraak van collega’s en studenten die de hoogleraar als hun Leermeester beschouwen.

Professor Dankelman is voorgedragen door dispuut Antoni van Leeuwenhoek, studievereniging Gezelschap Leeghwater, promovendi, prof.dr. Theun Baller, decaan van Faculteit 3mE, en andere externe partijen zoals het Leids Universitair Medisch Centrum waar zij intensief mee samenwerkt.

Een ware Leermeester

Tijdens de uitreiking vertelt professor dr.ir. Fred van Keulen,  voorzitter van de selectiecommissie Leermeesterprijs, waarom prof.dr. Jenny Dankelman een ware Leermeester is.

‘Dankelman's onderzoek heeft geleid tot unieke minimaal invasieve instrumenten die gebruikt kunnen worden voor zowel diagnose als interventie. Daarnaast heeft ze bijgedragen aan de ontwikkeling van opleidingssystemen voor medisch personeel en veiligheids- en bewakingssystemen voor in de operatiekamer. Ook heeft Dankelman het project 'Safe Global Surgery' opgestart. Dit project beoogt minimaal invasieve chirurgie betaalbaar te maken in ontwikkelingslanden. Samen met Dankelman zijn er inmiddels meerdere studentenprojecten opgestart in  Afrika en Azië.’

Verder benadrukt van Keulen dat Dankelman in haar onderzoek verschillende disciplines weet samen te brengen. Zo heeft ze bijvoorbeeld gezorgd voor een nauwe samenwerking met ziekenhuizen en heeft haar onderzoek geleid tot een reeks spin-off bedrijven. Naast haar onderzoekskwaliteiten heeft Dankelman in de loop der jaren ook bijgedragen aan de ontwikkeling van vele educatieve curricula. Om haar kwaliteiten als coach en docent te onderstrepen haalt van Keulen verschillende quotes van studenten aan, waaronder:

"Professor Dankelman kan de medische wereld koppelen aan de wereld van ingenieurs" en "Ze laat je kritisch naar je eigen oplossingen kijken, telkens vanuit een ander perspectief"

Ook benadrukt van Keulen dat Dankelman altijd een rolmodel is geweest voor vrouwelijke studenten en wetenschappers. Als zodanig is ze zeer actief geweest in het Delft Women in Science Network (DEWIS). In haar aanbevelingsbrief bewondert Gezelschap Leeghwater Dankelman voor wat ze heeft gedaan voor vrouwen die zich bezighouden met technologie. Studievereniging Antoni van Leeuwenhoek is nog explicieter:

Prof.dr. Jenny Dankelman

“Prof. Dankelman is een uitstekend sterk vrouwelijk rolmodel voor onze leden: ze laat zien dat het niet nodig is om een ​​man van middelbare leeftijd te zijn om een ​​prominente professor te worden, wat meestal het geval is in haar vakgebied."

De prijs

Leermeester Jenny Dankelman heeft de zilveren Leermeesterpenning uit handen van Rector Magnificus en voorzitter College van Bestuur Tim van der Hagen ontvangen en een bijbehorende cheque van €15.000, overhandigd door Michael Wisbrun, voorzitter bestuur Universiteitsfonds Delft. KLM stelt twee businessclass tickets voor een bestemming naar keuze ter beschikking aan de Leermeester. KLM topman Frank Houben was aanwezig om deze tickets te overhandigen.