Jenny Dankelman uitgeroepen tot Leermeester 2019

Nieuws - 04 juli 2019

Professor Jenny Dankelman, hoogleraar Minimaal-Invasieve Chirurgie en Interventietechnieken bij de Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE) is donderdagmiddag 4 juli door het Universiteitsfonds Delft uitgeroepen tot Leermeester 2019. Dankelman ontving deze prestigieuze prijs onder meer vanwege haar onderzoeksmethoden op het gebied van innovatieve medische instrumenten voor minimaal-invasieve chirurgie en voor de betrokken en prikkelende manier waarop zij studenten begeleidt.

Ik voel mij ontzettend vereerd en had dit nooit durven dromen. Ik zal de sabbatical die bij deze prijs hoort goed benutten. Er zijn nog veel plekken op de wereld waar mensen geen toegang hebben tot goede gezondheidszorg en chirurgische ingrepen en ik zal deze mensen proberen te helpen.

Jenny Dankelman

Professor Dankelman is voorgedragen door prof dr.Theun Baller, decaan van Faculteit 3mE, dispuut Antoni van Leeuwenhoek, studievereniging Gezelschap Leeghwater, promovendi en andere externe partijen zoals het Leids Universitair Medisch Centrum waar zij intensief mee samenwerkt.

Theun Baller, decaan faculteit 3mE
Vanuit haar onderzoek, gericht op de ontwikkeling van innovatieve medische instrumenten die het mogelijk maken om chirurgische ingrepen te kunnen uitvoeren met minimale schade aan gezond weefsel, heeft Jenny zich bijzonder actief ingezet om clinici en ingenieurs samen te brengen.”

Job Schouten, voorzitter studievereniging Gezelschap Leeghwater
“Professor Dankelman begeleidt veel afstudeerders en PhD’s met hun afstudeeropdracht of onderzoek. Afstudeerders zien haar als een nauw betrokken begeleider die goed meedenkt, prikkelende vragen stelt en je zo net dat duwtje in de rug geeft of je nieuwe inzichten geeft.”

Het beste van de TU Delft
Sinds 1994 reikt het Universiteitsfonds Delft jaarlijks de prestigieuze Leermeesterprijs uit aan een hoogleraar verbonden aan de TU Delft. Een Leermeester blinkt uit in onderzoek én onderwijs. Leermeesters behoren tot de top van de TU Delft en weten de volgende generatie Delftse ingenieurs te inspireren en te motiveren. Leermeesters worden niet verkozen op basis van rendementscijfers of impactscores, evenmin worden ze van bovenaf aangewezen. Leermeester kun je alleen worden op voorspraak van je collega’s en je studenten die jou als hun Leermeester beschouwen.

De uitreiking
Voorafgaand aan de opening van het academisch jaar 2019-2020, op 2 september a.s., zal de officiële uitreiking plaatsvinden om 11:00 uur in de Senaatszaal van het TU Delft Aula Congrescentrum. Dankelman zal op deze dag de 26 editie van de Leermeesterprijs in ontvangst nemen. Iedereen is welkom om deze uitreiking bij te wonen. Aanmelden kan via ufonds@tudelft.nl