Impactranking: TU Delft best samenwerkende universiteit

Nieuws - 12 december 2019

De TU Delft is de best samenwerkende universiteit van Nederland. Dat blijkt uit de Impact Ranking Nederlandse Universiteiten 2019 van ScienceWorks.

ScienceWorks keek voor de tweejaarlijkse ranglijst naar de inkomsten voor contractonderzoek, private investeringen in uitvindingen en de mate waarin universiteiten samen met bedrijven of overheidsorganisaties in onderzoekconsortia deelnemen. “De Technische Universiteit Delft is  - in de breedte – het meest succesvol in deze samenwerking met de praktijk”, luidt het oordeel.

TU Delft excelleert in bedrijfsinvesteringen
Opvallend is daarbij dat de TU Delft ‘excelleert’ in het aantrekken van bedrijfsinvesteringen, zegt ScienceWorks. Met ruim 27 duizend euro aan investeringen per onderzoeker is dit ruim 3 keer zoveel als wat gemiddeld in technische universiteiten wordt geïnvesteerd en ruim 5 keer zoveel als wat er naar algemene universiteiten vloeit.

Vijf categorieën
De Impact Ranking kent vijf categorieën. De prijs voor meest maatschappelijke universiteit ging naar Wageningen University & Research. De Universiteit van Amsterdam is de best communicerende universiteit. De Universiteit Twente is zowel de meest ondernemende universiteit als de best valoriserende universiteit.