Now boarding: Airbus en TU Delft werken samen aan duurzame luchtvaart
Vliegtuigbouwer versterkt band en is nieuwe bewoner TU Delft Campus
Om in 2040 een disruptief vliegtuig te hebben, moeten we vandaag beginnen en gaan samenwerken. Dat zegt Daniel Reckzeh, senior manager Research & Technology bij Airbus. De TU Delft en Airbus moeten in de transitie naar duurzame luchtvaart een belangrijke rol spelen. âWe moeten deze uitdaging aangaan, dat staat buiten kijf.â
Reckzeh was onderdeel van een delegatie van Airbus die in december de TU Delft Campus bezocht. Het gezelschap ging onder meer kijken bij de D:DREAM Hall, de Flying-V, e-Refinery, SAM|XL en de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek (LR).
Joint Interdisciplinary Project en Aerospace Innovation Hub
De samenwerking tussen de TU Delft en Airbus verandert van klassiek contractonderzoek naar een dynamische, veel intensievere verhouding. Airbus nam bijvoorbeeld als industrie-partner deel aan de tweede pilot van het Joint Interdisciplinary Project, waarbij een groep van 7 masterstudenten werkte aan de zogeheten âGamechangers for Green Air Transportâ. Reckzeh was de bedrijfscoach voor deze groep studenten.
Om dit goed te faciliteren heeft de vliegtuigbouwer een kantoor gehuurd in de Aerospace Innovation Hub, de nieuwe incubator waar startups, studenten, bedrijven en onderzoekers samenwerken aan innovaties voor de luchtvaart. Hiermee heeft Airbus zich officieel op de TU Delft Campus gevestigd.
Delftse mindset
Het kantoor op de campus zorgt voor het âAirbus-in-Delft-gevoelâ, zegt Reckzeh. âWe werken al goed samen, maar het is belangrijk om ook fysiek aanwezig te zijn.â TU Delft en Airbus willen hun relatie verdiepen. âDan moet je van elkaar weten waar je mee bezig bent. Wat gebeurt er bij Airbus en vice-versa? We willen een netwerk van mensen dat elkaar kent, informeert en de laatste inzichten en wensen uitwisselt. Dan kun je de samenwerking een boost geven en krijg je veel meer dynamiek.â
Het bevalt Reckzeh wat Delft allemaal te bieden heeft op het gebied van lucht- en ruimtevaarttechniek. Hij denkt dat de universiteit zich kan ontwikkelen tot âhub in het academische landschapâ en âpreferred stopping pointâ voor Airbus als het gaat om het verzamelen van de laatste inzichten op het gebied van onderzoek.
De âmindsetâ en âholistische aanpakâ van de Delftse studenten en onderzoekers wordt meer en meer een unique selling point, zegt Reckzeh. De TU Delft kijkt niet alleen naar de âbits and piecesâ, geavanceerde technische oplossingen op deelgebieden, maar naar het complete plaatje: geĂŻntegreerde oplossingen voor grote vraagstukken, zoals de duurzame luchtvaart.
D:DREAM Hall, SAM|XL en Flying-V
Dit komt allemaal samen in de âbuitengewoneâ D:DREAM Hall. Het is heel belangrijk om ingenieurs op te leiden die niet alleen vakinhoudelijk goed zijn, maar ook weten hoe je aan totaaloplossingen werkt, zegt Reckzeh. De delegatie bekeek de <link d-dream teams forze>Forze Hydrogen Electric Racing Car en kreeg een update van AeroDelft.
Ook SAM|XL biedt een âverfrissende en nieuweâ manier van samenwerking. Momenteel wordt bekeken hoe Airbus en het fieldlab kunnen samenwerken. Uiteraard kwam ook de Flying-V ter sprake. âWat dit vliegtuig interessant maakt, is dat het op een compleet nieuwe manier naar de luchtvaart kijkt, zowel op het gebied van design, duurzaamheid en constructie.â
Mijlpaal in luchtvaart
De overstap naar duurzame energie wordt de volgende grote transitie in de luchtvaart. Traditioneel kunnen vliegtuigen niet op waterstof vliegen, omdat de vleugels te klein zijn voor de hoeveelheid brandstof die daarvoor nodig is. In de Flying-V is dit misschien wel mogelijk. Het slimme ontwerp zou daarom wel eens âeen mijlpaal in de luchtvaartâ kunnen zijn.
Wordt het vliegtuig ooit gebouwd? Sowieso niet voor 2040, verwacht Reckzeh. En het hangt van ontwikkelingen in de luchtvaart af of de Flying-V echt grote voordelen gaat brengen ten opzichte van huidige vliegtuigen, die ook steeds zuiniger worden. âMaar het is het zeker waard om te onderzoeken. Dit kan een mooi voorbeeld zijn van de manier waarop we samenwerken. Airbus kan niet alles zelf doen, maar we kunnen wel helpen met onze expertise om dit concept verder te brengen.â

Clear sky revolution
Het streven naar een duurzame luchtvaart staat centraal bij de TU Delft. Decaan Henri Werij riep in zijn oratie âLetâs start the clear sky revolutionâ op om de lucht- en ruimtevaart voor eens en voor altijd duurzaam te maken. Airbus deelt deze missie. Het staat âbuiten kijfâ dat we deze uitdaging moeten aangaan, zegt Reckzeh.
De R&D naar volledig duurzame vliegtuigen moet vandaag starten. âOm in 2040 een disruptief vliegtuig te hebben, moeten we vandaag beginnen en besluiten welke richting we op gaan: vliegen op waterstof, synthetische kerosine of een mix daarvan. Voordat je een radicale innovatie hebt, is zomaar 20 jaar voorbij.â
De rol van Airbus zal ook veranderen, voorspelt hij. Het gaat niet alleen om een technische oplossing. Een vliegtuig dat op waterstof vliegt moet ook veilig zijn, de infrastructuur van vliegvelden moet worden aangepast en de nieuwe duurzame brandstoffen moeten beschikbaar zijn. âDit is een uitdaging die veel groter is dan alleen het bouwen van een radicaal nieuw vliegtuig. De hele luchtvaart moet veranderen en Airbus moet hierin het voortouw nemen en de richting aangeven.â
TU Delft
Voor de TU Delft ligt eveneens een belangrijke rol weggelegd in deze revolutie, besluit Reckzeh. De universiteit is zowel sterk in luchtvaarttechniek als onderzoek op het gebied van hernieuwbare energie. De combinatie hiervan is cruciaal voor het komende decennium. âDe TU Delft kan hier de rol van belangrijke hub in het academische landschap spelen. Airbus kan niet samenwerken met 100 universiteiten, we hebben sterke spelers nodig zoals Delft die zelf belangrijke ontwikkelingen in gang kunnen zetten.â
âOm echt disruptief te zijn, moeten we samenwerken. De TU Delft heeft de competenties en juiste mindset in huis. Dat is de reden waarom we hier naartoe komen.â