TU Delft ontwikkelt met maritieme bedrijven coachboot op waterstof

Nieuws - 21 februari 2020 - Webredactie 3mE

Onder de naam H2 Coach Boat gaat de TU Delft binnen een consortium van maritieme bedrijven, het Sailing Innovation Centre en het Watersportverbond een schone coachboot voor de zeilsport ontwikkelen, met een aandrijving gebaseerd op waterstof in combinatie met elektriciteit.

Doel is om hiermee de CO2-uitstoot in de zeilsport fors terug te dringen en zeilsport schoner te maken. Ir. Klaas Visser, universitair docent en onderzoeker Marine Engineering aan de TU Delft leidt het onderzoeksteam van maritieme studenten die onder andere een haalbaarheidsstudie uitvoerde in samenwerking met enkele bedrijven uit de marine sector en zich richten op de emissiereductie van de boot.

Bij wedstrijdzeilen varen coaches in een zogenaamde rigid-hull inflatable boat (Rib), een rubberboot versterkt met een skelet uit hout, metaal of kunststof en voorzien van een krachtige buitenboordmotor. Het was Jaap Zielhuis, hoofdcoach bij het Watersportverbond, die het idee lanceerde om in Nederland een schone versie te ontwikkelen in een zogenoemde Clean Rib Challenge. Dit sluit aan bij de plannen van de koepelorganisatie World Sailing om in 2030 bij grote wedstrijden alleen nog emissie loze coachboten toe te laten.

De vier Delftse maritieme studenten, Bobby Visser, Jarno Kuipers, Lars van Heugten en Bart van der Kroft voerden voor hun Bachelor Eindproject een haalbaarheidsstudie uit in samenwerking met enkele bedrijven uit de marine sector die zijn aangesloten bij de Economic Development Board van de Drechtsteden. Daaruit is gebleken dat er zowel technisch als economisch mogelijkheden zijn voor een schone coachboot. Inmiddels is een deelproject van start gegaan om de aandrijflijn van de H2 Coach Boat te ontwikkelen. De regionale ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter heeft hiervoor een bijdrage van bijna 30.000 euro verstrekt aan de gemeente Den Haag in het kader van de Fieldlab Northsea Innovations.

Het is de bedoeling om een varend prototype te presenteren op het WK Zeilen 2022 dat wordt gehouden in Scheveningen. Ook een infrastructuur voor het ‘tanken’ van waterstof tijdens dat evenement is onderdeel van het plan.

Het consortium bestaat uit de bedrijven Koedood Dieselservice (scheepsmotoren, Hendrik Ido Ambacht), Habbeké Shipyard (aluminium boten, Hoorn), de TU Delft, het Sailing Innovation Centre en het Watersportverbond. Daarnaast zijn enkele andere partijen betrokken zoals Oceanco (jachtenbouw, Alblasserdam), HyFly (Constructie / Waterstof technologie, Oudeschoot) en De Stille Boot (elektrisch varen, Heeg).

Bekijk de film over  de Clean Rib Challenge

Lees ook ‘Haalbaarheid van schone coach boat onderzocht’