Hoe een gastdocent het onderwijs verrijkt

Nieuws - 02 november 2020 - Webredactie 3mE

Veel oud-studenten komen later in hun carrière terug naar de TU Delft als gastdocent. Anton Paardekooper is managing director en oprichter van de start-up BBBLS. In 1992 studeerde hij af bij werktuigbouwkunde. Hij is sinds zes jaar gastdocent bij 3mE (Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen).

Anton Paardekooper ziet al zes jaar lang elke week groepjes eerstejaars studenten werktuigbouwkunde aan zich voorbij trekken. Hij studeerde in 1992 af bij dezelfde studie (faculteit 3mE), is ondernemer en heeft een start-up voor energiebesparende tuinbouwkassen bij incubator Yes!Delft. Paardekooper is gastdocent bij het eerstejaars ontwerponderwijs, dat ieder jaar verrassende mechanische producten oplevert: klimmende pakkethonden, koffiebekergrijpers of lopende bierkratten.

“Die middag in de week zie ik elk half uur een groep van zeven of acht studenten. Ik ben dan inhoudelijk voorbereid op hun ontwerpen en geef ze feedback, zodat ze verder kunnen. Dat is heel intensief, maar ik krijg er veel energie van”, vertelt hij.

Paardekooper begon als gastdocent toen hij hoorde van een tekort aan docenten in het projectonderwijs bij 3mE. De faculteit heeft elk jaar honderden eerstejaars studenten die een ontwerpproject moeten doorlopen. Dat begint met twee kleinere groepsopdrachten in het eerste half jaar en eindigt met een mediageniek evenement waarbij studenten hun ontwerpen tonen aan het publiek, en aan hun docenten. De alumnus helpt de studenten vooral door ze te leren kritisch naar hun eigen ontwerpen te kijken en goed te plannen. “Een leerdoel is dat studenten worden geconfronteerd met de haalbaarheid van hun eigen plannen. We helpen ze om erachter te komen dat het vaak veel eenvoudiger kan.” Binnen zijn start-up werkt het eigenlijk niet anders, vertelt Paardekooper. “Er zijn veel raakvlakken, maar steeds komt het neer op dingen bedenken die je van tevoren nog niet wist.”

De didactische vaardigheden die nodig zijn om studenten tot deze inzichten te brengen, heeft Paardekooper opgedaan tijdens zijn carrière in de industrie en later als ondernemer. “Ik heb altijd afstudeerders en jonge mensen om me heen gehad. Steeds daag je ze uit om dingen uit te zoeken met behulp van de natuurwetten. Deze studenten zijn ontzettend intelligent. Ze hebben een open houding, pakken kritiek serieus op en komen met verrassende uitkomsten. Het is mooi om te zien hoe ze zich ontwikkelen.”

En de faculteit waar Paardekooper dertig jaar geleden zelf als student rondliep: hoe is die veranderd? “De faculteit en de hele universiteit zitten in zo’n positieve schwung: er zijn veel meer studenten, er is meer contact en begeleiding. Ik ben stikjaloers op de eerstejaars van nu.”

Onderwijs in Coronatijd
Al het onderwijs aan de TU Delft wordt direct geraakt door de coronamaatregelen, ook de vakken van gastdocenten. Anton Paardekooper ziet de eerstejaars werktuigbouwkunde dit jaar weer fysiek. Ze mogen allemaal vier uur per week naar de faculteit komen. Daar zijn spatschermen aangebracht en is er genoeg ruimte gemaakt om afstand te houden.

Dit artikel verscheen al eerder in Delft Integraal
Tekst: Saskia Bonger