Strandrobot ruimt op tijdens World Cleanup Day

Nieuws - 24 september 2020 - Webredactie 3mE

Tijdens de World Cleanup Day op 19 september jl. werden mensen gestimuleerd om afval in hun straat en omgeving op te ruimen. In Den Haag kregen deelnemers op het strand hulp van BeachBot, een robot die klein afval kan herkennen en opruimen.

Studenten van de Minor Robotics, een van de minors van faculteit 3mE, werkten mee aan de BeachBot. Deze robot maakt gebruik van kunstmatige intelligentie. Met behulp van een spel wordt de zelflerende robot getraind via een beeldherkenningsalgoritme. Zo plaatst de robot bij onbekend afval een foto met gps-tag in een app. Hier kunnen gebruikers van de app aangeven om wat voor soort afval het gaat, zodat de robot dit in het vervolg kan identificeren. Zo leert hij steeds meer afval herkennen. De studenten werken toe naar een proof-of-principle, die zij in januari 2021 zullen presenteren.

Met Project.BB wil de Haagse startup TechTics aandacht vragen voor het zwerfafvalprobleem. Edwin Bos, CMO bij TechTics: “Er wordt al heel veel gedaan door de provincie, gemeente, vrijwilligers om zwerfafval aan te pakken. Het is gaaf om te zien dat de robot die wij met veel hulp ontwikkelen nu ook al een beetje kan bijdragen. De gemeente Den Haag is de eerste partner en zij ondersteunen onze experimenten in hun ‘Living Lab’ Scheveningen. De robot is eveneens beschikbaar voor experimenten in andere gemeenten en fieldlabs”.

Saskia Bruines, wethouder Economie, Internationaal en Dienstverlening voor de Gemeente Den Haag: “Met de innovaties die we uittesten op Scheveningen werken we toe naar nieuwe en slimme oplossingen voor een leefbare stad. De ontwikkelaars van de strandrobot kunnen experimenteren in een lastige omgeving en proefondervindelijk leren. Die nieuwe kennis wordt gedeeld met de gemeente en bewoners en is naar de toekomst gericht zeer waardevol.”

NB: Deze video is opgenomen voorafgaand aan de coronacrisis.