TU Delft in Nature Index 2020 Artificial Intelligence Top 100

Nieuws - 17 december 2020

Nature heeft de TU Delft op de 65e positie geplaatst in de wereldwijde top 100 van kennisinstellingen in kunstmatige intelligentie (AI). De TU Delft is daarmee de hoogst geplaatste Nederlandse universiteit op deze lijst. Bovendien staat Nederland op de 15e plaats in de top 25 van landen/gebieden. Hoewel alle rankings beperkingen hebben, geven de Nature AI-rankings wel enig inzicht in dit zeer competitieve veld.

Geert-Jan Houben, pro vice rector magnificus AI, data en digitalisering bij de TU Delft: "Ik vind dit een grote prestatie van de ongeveer 700 academici die in Delft aan AI werken. Dit is immers een zeer competitief onderzoeksgebied waarin verschillende landen al een aantal jaren hun nationale AI-strategieën aan het implementeren zijn en al aanzienlijke investeringen doen. Het is bemoedigend dat onze vooruitgang en prestaties worden opgemerkt. De komende jaren zullen wij onze activiteiten op het gebied van AI verder versterken en helpen we om de investeringen in AI te verhogen en vorm te geven".

De TU Delft heeft onlangs aangekondigd dat zij haar investeringen in AI verdubbelt tot 70 miljoen euro per jaar. Eind 2021 zullen 24 AI-labs aan de TU Delft actief zijn om de kruisbestuiving tussen AI-experts en wetenschappers die AI gebruiken in hun onderzoek te bevorderen en om de volgende generatie digitale professionals op te leiden. In totaal zullen 24 tenure trackers en 96 promovendi worden geworven, die ook het onderwijs in AI verder zullen versterken. Verder speelt de TU Delft een leidende rol in de regionale samenwerking op het gebied van AI, data en digitalisering tussen de universiteiten en medische centra in Zuid-Holland, en in de recentelijk opgerichte AI hub Zuid-Holland, die het AI-ecosysteem in dat deel van Nederland verenigt.

Rankings

Rankings zijn vooral belangrijk voor universiteiten voor het aantrekken van internationaal talent, omdat ze regelmatig worden geraadpleegd door studenten en onderzoekers over de hele wereld. Elke ranking maakt gebruik van een andere methodologie, elk met zijn eigen voordelen en beperkingen. De Nature Artificial Intelligence-rankings zijn gebaseerd op publicaties in 82 hoogwaardige natuurwetenschappelijke tijdschriften.

Nature Index 2020 Artificial Intelligence

Top 100 research organizations in artificial intelligence