De bouwplaats naar de collegezaal brengen

Nieuws - 04 juni 2020 - Communication BK

Het nieuwe online platform Bouwflix gaat de bouwplaats naar de collegezaal brengen, waardoor theorie en praktijk duidelijk met elkaar in verband worden gebracht. Zo start de nieuwe generatie architecten en bouwkundigen met de juiste kennis om zich staande te houden op de bouwplaats. Petra Diesfeldt (AE+T) heeft als Comenius Teaching Fellow een research grant van € 50.000,- ontvangen om dit project verder uit te werken.

Docenten, studenten en bouwpraktijk ervaren een kloof tussen de architect aan het bureau en de vakman/vrouw op de bouwplaats. De rol van de architect is in de afgelopen jaren veranderd en uitvoerig onderzocht in het ‘FuturA’ project. Hoewel de architect een hoofdrol heeft in het ontwerp, raakt de regie in de bouwkundige uitwerking verloren. Een belangrijke oorzaak hiervan is een gebrek aan inzicht in de praktijk van het bouwen. Zeker de beginnende bouwkundige heeft een grote afstand tot de bouwplaats, en kan zich daardoor moeilijk staande houden in contacten met aannemers en uitvoerders.

Met Bouwflix wordt de praktijk wordt naar de student gebracht door middel van timelapsevideo’s van bouwprojecten en video’s van productieprocessen in fabrieken. Op het online platform Bouwflix worden deze materialen aangeboden. Het materiaal wordt geïmplementeerd in de leerlijn Technologie van de bachelor Bouwkunde. Dit betekent dat iedere eerstejaars- en tweedejaarsstudent Bouwflix kan gaan gebruiken tijdens colleges, het maken van analyses en het leren voor tentamens. De video’s worden gelinkt met bouwtekeningen en colleges waardoor theorie en praktijk duidelijk met elkaar in verband worden gebracht. Met Bouwflix kunnen studenten zich beter verhouden tot de vaklieden op de bouwplaats, omdat zij meer inzicht hebben in de praktische uitvoering.

Het platform wordt adaptief en toegankelijk gemaakt doordat nieuw materiaal kan worden toegevoegd. Bouwflix biedt tevens een platform voor het werk van masterstudenten bouwtechnologie, waardoor een breed bereik naar studenten, docenten en de bouwpraktijk zelf.

Onderzoek naar innovatie in het onderwijs

Dit project valt binnen het faculteitsbrede onderzoeksprogramma naar Onderwijsinnovatie