Democratie vertegenwoordigen, belichamen en mogelijk maken

Nieuws - 20 mei 2020 - Communication BK

Hoe hebben architectuur en stedenbouw in de loop van de 20e eeuw een rol gespeeld in de democratie? Onderzoekers en Íñigo Cornago Bonal en Burcu Köken gebruiken het uitgebreide archief van Het Nieuwe Instituut om deze vraag te beantwoorden. Hun onderzoek maakt deel uit van het programma 'Architectuur en democratie', een initiatief van het Jaap Bakema Studiecentrum, de faculteit Bouwkunde en Het Nieuwe Instituut.

Een duik in het archief
Burcu Köken richt haar onderzoek op de uitgebreide studie van de architectuurtijdschriften Forum, RIBA Journal en Mimarlık tussen 1960-1980, en hoe deze zich verhouden tot de ontwikkeling van verschillende sociale programma's in de naoorlogse periode. Meer over haar onderzoek is hier te lezen.

De impact van woningbouw
Íñigo Cornago Bonal bestudeert de rol van de bewoners bij het vormgeven van het hedendaagse mondiale huisvestingssysteem en hun impact op ruimtelijke rechtvaardigheid. Lees hier meer over zijn onderzoek.

Meer informatie
Het Jaap Bakema Study Centre is een samenwerking tussen de faculteit Bouwkunde van de TU Delft en Het Nieuwe Instituut om samen met derden wetenschappelijk onderzoek op het gebied van architectuur en stedenbouw te entameren. De collecties van het Rijksarchief voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw vormen de basis voor een onderzoeksprogramma dat gesitueerd is op het snijvlak van geavanceerd historisch en theoretisch onderzoek en urgente maatschappelijke kwesties.

Neem contact op met Dirk van den Heuvel en Jorge Mejia Hernandez voor meer informatie, of bezoek hier de website van het Jaap Bakema Study Centre.