Leerstoel Publiek Vastgoed sluit 4-jarig contract met politie

Nieuws - 17 november 2020 - Communication BK

De politie is een van de grootste eigenaren van publiek vastgoed in Nederland. Van politiebureau tot forensisch laboratorium, van monumenten in de Haagse binnenstad tot grootschalige voorzieningen aan de snelweg in Driebergen: de huisvestingsopgave van de politie is even divers als uitdagend. In september zijn Monique Arkesteijn en Alexandra den Heijer (leerstoel Publiek Vastgoed, afdeling MBE) een vierjarig samenwerkingscontract gestart met de politie.

Het getekende contract tussen de politie en TU Delft in Den Haag; van links naar rechts Majorie Jans, Monique Arkesteijn, Guido Bennebroek, Louk Heijnders en Alexandra den Heijer. (foto: politie)

Thema's als innovatie en duurzaamheid, gezondheid en veiligheid, maar ook identiteit, flexibiliteit en betaalbaarheid, zijn relevant voor de huisvestingstrategie van de politie. Gezocht wordt naar een nieuwe balans tussen de fysieke, mobiele en digitale werkplek – net als bij de universiteit. Daarom zullen Monique en Alexandra dit onderzoek koppelen aan hun Campus Research Team, dat al decennialang universiteiten ondersteunt bij hun campusbeslissingen. Het ondersteunen van de besluitvorming over de veelzijdige publieke voorraad is een van de hoofddoelen van dit contract.

Het hoofdbureau van de politie in de binnenstad van Den Haag (foto: politie)

Onderzoek en onderwijs

Een nieuwe promovendus zal de brug slaan tussen wetenschap en praktijk, door ook deeltijd bij de sector Huisvesting van het Politiedienstencentrum te werken. Daarnaast zullen korte onderwijs- en onderzoeksprojecten worden georganiseerd, waarbij het onderzoeksteam studenten en collega’s van de faculteit en universiteit zal betrekken.