Ontwerp voor data empowerment

Nieuws - 09 april 2020 - Communication BK

Hoe kunnen burgers worden betrokken bij kwesties op het gebied van stedelijke gegevens? Binnen de Data Empowerment Design Studio bespreken en ontwikkelen onderzoekers, buurtbewoners, ontwerpers en buurtinitiatieven nieuwe ideeën. Onder leiding van onderzoekers Emiel Rijshouwer (Erasmus Universiteit) en Els Leclercq (MBE) van het LDE Centre for BOLD Cities, onderzocht de pilotstudio het specifieke geval van 'last mile logistics' - het laatste deel van de weg van een pakje van magazijn naar ontvanger.

Data beïnvloeden in toenemende mate het dagelijks leven in steden, zowel op persoonlijke als op onpersoonlijke wijze. Een van de belangrijkste doelstellingen van het Centre for BOLD Cities is het creëren van bewustwording van deze processen. Data empowerment is een volgende stap, waarbij stadsbewoners niet alleen kennis opdoen over het gebruik van data in de stad, maar ook actief betrokken zijn bij het uitzoeken wat hun rol in de digitale samenleving is of kan zijn.

Het laatste deel van de weg

In de pilotstudio werden bewoners van de Rotterdamse Afrikaanderwijk uitgenodigd om hun ideeën over pakketbezorging te delen. Terwijl veel burgers slechts aan de ontvangende kant staan, voornamelijk door online te bestellen, wordt dit proces sterk beïnvloed door gegevens, variërend van aankoop tot het bepalen van de levertijd. Tijdens de pilot kwamen de deelnemers met verschillende oplossingen om de bezorging in een meer lokale context te verankeren, met behulp van data en met als doel het milieu en de sociale cohesie in de stad te verbeteren. Ideeën waren onder meer het opzetten van een lokale bezorgdienst via bestaande markten en het 'hacken' van het mogelijke gebruik van een afleverpunt aan huis door het toevoegen van diensten bovenop het aanbieden van alleen de mogelijkheid om pakketten elders op te halen.

Lees het volledige artikel van het LDE Centre for BOLD Cities hier in het Engels.