Eco-Runner Team Delft onthult zijn nieuwe efficiënte waterstof aangedreven stadsauto

Nieuws - 07 juni 2020 - Webredactie communicatie

In augustus 2019 is het nieuwe Eco-Runner Team Delft, bestaande uit 27 studenten van de Technische Universiteit Delft, begonnen met de ontwikkeling van de Eco-Runner X. Met de bouw van een waterstofauto willen zij een bijdrage leveren aan een duurzame toekomst. De Eco-Runner heeft jarenlang deelgenomen aan de Shell Eco-marathon Prototype klasse competitie waarbij het doel is om een bepaalde afstand te overbruggen met zo min mogelijk waterstof. Dit jaar heeft het team besloten om een voertuig uit de Urban Concept-klasse te bouwen. Deze uitdaging biedt het team de mogelijkheid om een efficiënt waterstofvoertuig te ontwerpen en te bouwen dat meer lijkt op moderne stadsauto’s: een stap dichter bij een toekomst met duurzame mobiliteit.

Vanwege de uitbraak van de Covid-19 werd het team geïnformeerd dat hun wedstrijd, de Shell Eco-marathon 2020, werd afgelast. Deze enorme tegenslag heeft echter niet geleid tot een verlies van de motivatie van het team. De teamleden bleven hard werken in moeilijke en vreemde Covid-19 tijden en slaagden er uiteindelijk in om 's werelds meest efficiënte waterstof aangedreven stadsauto af te maken: de Eco-Runner X. Er is een onthullingsvideo gemaakt om de wereld te inspireren met wat ze hebben bereikt en om te informeren over wat hun voertuig het meest efficiënt maakt: https://www.youtube.com/watch?v=jAOSGEXA7dk&t=68s .

Het Eco-Runner Team Delft zal nu de mogelijkheid van een alternatieve competitie onderzoeken om het volledige potentieel van de waterstofefficiëntie van de Eco-Runner X te beoordelen. De Eco-Runner X wordt de komende weken getest en geoptimaliseerd, zodat het team optimaal is voorbereid op een eventuele race.