RELEASE voor onderzoek naar Omkeerbare Grootschalige Energieopslag is van start!

Nieuws - 25 november 2020

Op 22 oktober hield het RELEASE-project (Reversible Large-scale Energy Storage) een online startbijeenkomst met 74 deelnemers om de officiële lancering op 1 oktober bekend te maken.

Het luidde de start in van een landelijke samenwerking tussen 7 universiteiten, 4 hogescholen, 28 overheden, onderzoeksinstituten en industriële partners en ruim 40 onderzoekers. Binnen de TU Delft zijn onderzoekers van Chemical Engineering, TBM en 3ME betrokken. RELEASE heeft financiering ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) van in totaal ruim € 10 miljoen.

RELEASE is eerste in zijn soort op dit gebied, die streeft naar multidisciplinaire wetenschappelijke doorbraken om de systeemkosten van grootschalige energieopslagtechnologieën te verlagen. Het is een zesjarig project met het plan om een innovatie-ecosysteem te creëren dat blijft gedijen, zelfs nadat het RELEASE-project in 2026 is afgelopen, om een ​​economische en maatschappelijke impact op de lange termijn te creëren voor zowel Horizon 2030 als 2050.

RELEASE heeft tot doel fundamentele wetenschappelijke inzichten te creëren en technologische oplossingen te ontwikkelen, implementeren en demonstreren die cruciaal zijn voor het verlagen van de kosten van grootschalige energieopslagsystemen, gebaseerd op elektrochemische omzetting van elektriciteit in moleculen, zowel voor de korte (2030) als voor de lange termijn (2050).

Foto: De vijf interdisciplinaire onderzoekslijnen van RELEASE zijn geworteld in een gouden driehoek: kennisinstellingen, bedrijven en overheden. Ook testen en demonstreren in fieldlabs vallen binnen deze driehoek. Deze structuur maakt het mogelijk om de wetenschappelijke inzichten van de onderzoekslijnen in de industrie en de samenleving te benutten en te implementeren om economische en maatschappelijke impact op de lange termijn te bereiken.

Meer informatie en beschikbare vacatures vindt u op: http://www.nwo-release.nl/