In Memoriam – Earl McCune (1956 – 2020)

Nieuws - 28 mei 2020 - Communication

Met droefheid delen wij mede dat op woensdag 27 mei 2020 onze gewaardeerde collega Earl McCune is overleden. Earl was, sinds vorig jaar, als (deeltijd)hoogleraar verbonden aan de Electronic Circuits and Architectures-groep (faculteit EWI) van de TU Delft en groeide in korte tijd uit tot een zeer geliefd expert op het gebied van duurzame draadloze communicatiesystemen.

In een van zijn laatste interviews vertelde Earl dat hij bereid was de strijd aan te gaan met een paar hardnekkige overtuigingen op het gebied van draadloze communicatie. Zo was hij druk bezig met het energie-efficiënter maken van 5G. Een uitdaging waarbij, volgens Earl, alle schakels in de communicatieketen grondig herzien moeten worden. Als hoogleraar aan de TU Delft én ondernemer in Californië was hij betrokken bij verschillende grote projecten op dit gebied. In Silicon Valley volgde hij het idee om een enkele grote schakelaar te bouwen waarbij het daaraan beschikbaar gestelde vermogen telkens varieert. Op de TU Delft werkte hij met diverse groepen aan een oplossing die uit honderden kleinere transistors bestaat, van variabele grootte.

De liefde om te bouwen

Op een avond, toen Earl twaalf jaar oud was, bracht zijn vader hem een paar maanden aan elektrische netwerktheorie bij. Vanaf dat moment kon Earl het onderwerp niet meer loslaten. Met als gevolg dat hij, meer dan 45 jaar lang, werkte aan het ontwikkelen van technologie op het gebied van radiofrequenties en draadloos ontwerp. Het grootste deel van deze tijd bracht hij in de industrie door. ‘Ik hou er gewoon van om dingen te bouwen,’ vertelde Earl daarover, ‘en ik heb veel gezien dat werkt, en dat niet werkt.’ Hoewel hij in Californië eigenlijk al van zijn vervroegde pensioen genoot, lukte het hem niet om stil te zitten. Omdat hij nog steeds graag de problemen van de samenleving wilde oplossen, accepteerde hij een aanstelling als hoogleraar aan de TU Delft.

Warme persoonlijkheid

Earl zal niet alleen herinnerd worden vanwege zijn ongebreidelde enthousiasme voor het perfectioneren van communicatiesystemen, en de onuitputtelijke hoeveelheid kennis die hij met zich meebracht; meer nog was Earl een mentor, een inspirator, een avonturier en een warme persoonlijkheid die bij velen een glimlach op het gezicht toverde met zijn droge, Californische humor.

Voor iedereen die zijn of haar medeleven wil betuigen, is er een online condoleanceregister geopend. Via deze link kunt u een digitaal rouwbericht achterlaten. De faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica wenst alle nabestaanden heel veel sterkte toe bij het verwerken van dit grote verlies.