Delft Design MOOC nu open voor middelbare scholieren

Nieuws - 09 april 2020 - Communication

Werk je thuis en heb je kinderen? Hoe kun je je kinderen helpen hun creativiteit op een systematische manier toe te passen?

Vanaf deze week kunnen middelbare scholieren zich inschrijven voor de online cursus ‘Introductie Product Ontwerpen’. Aangepast aan de populaire Delft Design Approach MOOC en vertaald naar het Nederlands. En met extra materiaal van het Wetenschapsknooppunt van de TU Delft, is de cursus geschikt voor 12-15 jarigen en sluit het aan bij een aantal middelbare schoolcursussen, waaronder Natuur en Techniek en Onderzoeken & Ontwerpen.

Studenten leren ontwerpmethoden via video's, testen hun nieuwe kennis via online quizzen en passen de methoden vervolgens toe in offline ontwerpuitdagingen. Het leerproces wordt ondersteund via een discussieforum waar studenten vragen kunnen stellen en hun aanpak kunnen bespreken met cursusassistenten. De cursus, die helemaal gratis is, kan in zes weken worden afgerond in een tempo van vier uur per week. Natuurlijk kunnen studenten desgewenst sneller of langzamer gaan.

IO-universitair docent Jasper van Kuijk legt de gedachte achter de cursus uit: “Toen de scholen in Nederland sloten, realiseerde ik me dat we deze geweldige MOOC online hadden, die zeer werd gewaardeerd door mensen van over de hele wereld […] Sommige Nederlandse middelbare scholen hebben al een cursus Onderzoeken & Ontwerpen en de MOOC leek daar goed op aan te sluiten, dus ik dacht dat het goed cursusmateriaal zou kunnen zijn voor die studenten en docenten. ”

Dankzij snel werk van de makers van de originele MOOC, ondersteund door een team van studentassistenten, TU Delft's Extension School, en een panel van docenten Onderzoeken & Ontwerpen, kon - onder bekwame leiding van José Hekkens - de eerste versie van de cursus binnen een paar weken vertaald, bewerkt, aangepast en getest worden. Vertel het verder en meld je hier aan voor de cursus.