IO-studenten ontwerpen een oplossing om vermoedelijke COVID-19-patiënten te testen

Nieuws - 16 april 2020 - Communication

Twee teams van IO-studenten ontwerpen mobiele testfaciliteiten om mogelijke gevallen van het coronavirus te diagnosticeren, zonder te hoeven vertrouwen op schaarse middelen zoals COVID-19-tests, beschermende kleding en maskers.

Als het gaat om de diagnose van vermoedelijke COVID-19-patiënten, is het eerste contact van de huisarts normaal gesproken telefonisch. Door een reeks vragen te stellen, kan de arts bepalen welke mensen thuis moeten blijven om beter te worden en welke mensen een spoedbehandeling in het ziekenhuis nodig hebben. Maar niet iedereen valt in deze twee nette categorieën: er is een aanzienlijke groep die de huisarts in twijfel trekt.

IO-studenten werken aan twee mobiele oplossingen om COVID-gerelateerde luchtwegklachten te testen door zuurstofverzadiging, ademhalingsfrequentie en lichaamstemperatuur te meten. Zo kan de huisarts nauwkeuriger beoordelen of deze patiënt naar het ziekenhuis moet of thuis moet herstellen.

Het eerste concept is een mobiele tent voor testen op ziekenhuisterreinen. De tweede is een testoplossing voor de voordeur voor patiënten die moeite hebben om hun huis te verlaten. De studenten werken nauw samen met een huisarts in Rotterdam die op het idee kwam.

Concept 1: Mobiele tent voor testen op ziekenhuisterreinen
Concept 2: Voordeur testen voor immobiele patiënten

Bezoek de website voor meer informatie: https://saturatiemeten.nl/
Op welke manier dan ook willen helpen? Stuur een e-mail naar info@saturatiemeten.nl

Nu door de corona-crisis Flight Case (de IO-studiereis naar de VS) is geannuleerd, hergroepeerden de studenten zich snel en bedachten ze samen met professor Deborah Nas en Bart Bluemink van de afdeling DOS de ‘corona challenge’. Studenten leveren een waardevolle bijdrage aan de samenleving en verdienen de studiepunten die ze bij de voorbereiding op de studiereis zouden hebben behaald. In het vierde kwartaal gaat een tweede team van Flight Case-studenten met het ministerie van Verkeer en Waterstaat werken aan een 'mobiliteit'-uitdaging: hoe kunnen we, nu mensen gewend zijn om op afstand te werken, een blijvende gedragsverandering creëren?