Flying-V bedden genomineerd voor Crystal Cabin Award 2020

Nieuws - 26 februari 2020 - Communication

De organisatie van de Crystal Cabin Awards, dé internationale prijs voor innovaties op het gebied van vliegtuigcabines en passagierservaring, heeft bekendgemaakt dat het ontwerp voor opklapbare bedden in de economy class van studenten Industrieel Ontwerpen (TU Delft) voor Flying-V is genomineerd in de categorie University. Op 31 maart zullen de winnaars bekendgemaakt worden tijdens de Aircraft Interiors Expo in Hamburg.

In de categorie University wordt specifiek gekeken naar innovaties die vliegen comfortabeler en milieuvriendelijker maken. De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energiezuinig type vliegtuig voor de lange afstanden en is een samenwerking tussen de faculteiten Industrieel Ontwerpen (IO) en Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR) van TU Delft, en KLM. Het doel van het ontwerp is om de luchtvaart duurzamer te maken. Uniek aan dit vliegtuigontwerp is dat zowel passagiers als bagage plaatsnemen ín de vleugels van het vliegtuig.

Voor de Flying-V ontwierp een team van studenten onder begeleiding van professor Peter Vink een aantal concepten om specifiek de economy class comfortabeler en lichtgewicht te maken, zodat het vliegtuig minder brandstof verbruikt.

Driezitsbank / three-seater bench

Zo ontwikkelden de studenten inklapbare bedden die de ovale ruimte aan de binnenkant van de vleugel benutten. Drie passagiers kunnen languit liggen in een ruimte waar ze normaal rechtop zouden zitten. Het middelste bed kan omhoog schuiven en de onderste kan worden ingeklapt zodat er een bank ontstaat. Zo kunnen de passagiers wel rechtop zitten tijdens opstijgen en landen.