Flying-V genomineerd voor Crystal Cabin Award 2020

Nieuws - 05 februari 2020 - Communication

Drie interieurconcepten van het Flying-V project van Professor Peter Vink zijn genomineerd voor de Crystal Cabin Award 2020. Studenten in dit project ontwierpen The Chaise Longue, een driezitsbank die kan worden omgevormd naar drie slaapplekken en nog een faciliteit voor languit slapen in de economy class. De Crystal Cabin Award is dé internationale prijs voor innovaties op het gebied van vliegtuigcabines en passagierservaring.

De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energiezuinig type vliegtuig voor de lange afstanden en is een samenwerking tussen de faculteiten Industrieel Ontwerpen (IO) en Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR) van TU Delft, en KLM. Het doel van het ontwerp is om de luchtvaart duurzamer te maken.

De rol van IO is om de passagierservaring in vliegtuigen te verbeteren met lichtgewicht ontwerpen die bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstelling. Hoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte begeleiden studenten die ontwerpen maakten voor de nieuwe, ovaalvormige cabine. Zij ontwierpen een experimenteel lichtgewicht interieur gericht op passagierscomfort en waarin nog steeds hetzelfde aantal passagiers past als in een Airbus A350. De Chaise Longue, de driezitsbank en de languitslapen-faciliteit zijn ontworpen voor in dit interieur.

Driezitsbank / three-seater bench

Chaise longue

105 projecten uit 21 landen zijn genomineerd voor de shortlist. Begin maart worden de finalisten bekendgemaakt en op dinsdag 31 maart wordt de winnaar bekendgemaakt. De uitreiking van de award vindt plaats tijdens de Aircraft Interiors Expo (31 maart t/m 2 april in Hamburg).