Nieuwe universitair docent Location Intelligence - Achilleas Psyllidis

Nieuws - 23 januari 2020 - Communication

Locatie, locatie, locatie. Makelaars en grote IT-organisaties realiseren zich al lang de waarde van plaats. Maar hoe zit het met ontwerpers? Volgens Achilleas Psyllidis, die sinds kort bij de Knowledge Intelligence and Design Group (KInD) van Gerd Kortuem werkt, moet locatieanalyse een kernaspect van het ontwerpproces zijn. De tools die hij tijdens zijn onderzoek ontwikkelt, helpen ontwerpers dit doel te realiseren.

Achilleas, geboren in Athene (Griekenland), is een van die zeldzame internationals die naar Nederland is gekomen om in het Nederlands te kunnen converseren. Maar zijn roeping was minder taalkundig en had meer met de locatie te maken. Hij was naar Delft gekomen om te promoveren in ruimtelijke datawetenschappen aan de faculteit Bouwkunde, waarna hij postdoctoraal onderzoek deed bij de groep Web Information Systems.

Met een achtergrond in bouwkunde en ruimtelijke ordening was Achilleas geĂŻntrigeerd door de potentie van data om inzicht te geven in onze manier van leven. Tot tien jaar geleden waren beslissingen over locatie en de gebouwde omgeving meestal gebaseerd op beperkte volkstellingen of vragenlijsten met kleine steekproefgroottes. Maar met de komst van social media en GPS-trackers op smartphones, werden enorme hoeveelheden gedetailleerde, door gebruikers gegenereerde gegevens geproduceerd. Dit bood de mogelijkheid om de betekenis van plaats beter te begrijpen. De uitdaging was echter - en is nog steeds - de complexiteit van de enorme hoeveelheden locatiegegevens te ontsluiten.

Achilleas herkende de kloof en begon met het maken van de tools die belanghebbenden - waaronder ontwerpers, stadsplanners en beleidsmakers - de inzichten kunnen geven die ze nodig hebben om betere producten, diensten en systemen te creëren.

Zeven jaar later en met enkele succesverhalen op zijn naam, waaronder het Social Glass-project dat hij ontwikkelde met Alessandro Bozzon van IO, kijkt Achilleas ernaar uit om aan de slag te gaan met het Horizon 2020-project Equal-Life van € 12 miljoen. Het onderzoek behandelt het onderwerp van stedelijke blootstellingen; de totale blootstelling aan het milieu die een persoon tijdens zijn leven ervaart en het impact op de geestelijke gezondheid. Onder leiding van het Nationaal Instituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Universiteit van Göteborg zijn bij het project twintig internationale partners betrokken. Achilleas zal samen met twee toekomstige PhD-kandidaten, de ontwerp- en datapakketten leiden.

Naast zijn werk bij IO is Achilleas ook hoofd van het Social Urban Data Lab (SUDL) bij AMS Institute en onderzoeksfiliaal van het Centre for BOLD Cities.