De mooiste ontwerpen van de moderne tijd

Nieuws - 18 maart 2020 - Communication

Onlangs publiceerde het tijdschrift Fortune de bevindingen van het onderzoeksproject van IIT Institute of Design, ‘100 Great Designs of Modern Times’. Hiermee is een bijna jaar durende inspanning afgerond om Jay Doblin's oorspronkelijke studie 100 Best Products of Modern Times, voor het eerst gepubliceerd in 1959, bij te werken. Decaan Ena Voûte van de faculteit Industrieel Ontwerpen nam deel aan het onderzoek en drie van haar geweldige ontwerpkeuzes komen aan bod in de eindpresentatie: Lego Building Blocks, Post-Its en Philips Hue Lighting System.

De 100 producten die ons leven eenvoudiger, beter en stijlvoller hebben gemaakt, en met Ena's keuzes, zijn te zien in de presentatie 100 Great Designs of Modern Times.

Over haar keuzes:

Lego Building Blocks - Lego (Hillary Fisher Page), 1939 - nr. 9-pag. 41
Ena zegt over Lego: “Bouwstenen om je fantasieën tot leven te laten komen. Super voor de ontwikkeling van kinderen en een ander middel om je 'ontwerp' uit te drukken dan tekst of tekening. Ik bracht er uren mee door toen ik jong was”.

Foto: Dan Saelinger for Fortune; styling: Birte von Kampen

Post-Its - 3M (Spencer Silver and Arthur Fry), 1977 – nr. 15-pag. 47
Over de post-its zegt Ena: "Nog steeds veel gebruikt door mij als visueel persoon die zich herinnert wat er moet gebeuren door het zichtbaar te maken".

Hue Lighting System - Phillips (Signify), 2012 – nr. 21-pag. 53
En over het Hue Lighting System: "Lichtpunten in een ruimte zijn net punten in een netwerk voor communicatie, verborgen in een gloeilamp, maar in staat tot veel meer".

Je kunt ook fortune.com en id.iit.edu bezoeken voor meer informatie.