Comenius Teaching Fellowship-beurs voor IO-docenten

Nieuws - 06 mei 2020 - Communication

Stefan Persaud en Bas Flipsen hebben een Comenius Teaching Fellowship-beurs ontvangen voor ontwikkeling van een set methodes en tools die coaches in vakken kunnen gebruiken om multi-diverse teams beter te laten presteren.

Bas Flipsen: “We willen met dit project verbeteren hoe we onze studententeams begeleiden wanneer ze intensief samen moeten werken aan een project voor een langere periode. We merkten dat bij het begeleiden van studentengroepen naar functionerende teams vooral de groepsdynamica een rol speelt. Vooral in een diverse studentenpopulatie met 30% internationale studenten en waarbij 50% een andere onderwijsachtergrond heeft dan Industrieel Ontwerpen bij TU Delft.”

“Het begint met dat studenten elkaar moeten vertrouwen en elkaars verschillende vaardigheden moeten erkennen. Maar dit leidt in veel gevallen tot frictie en onderlinge problemen. Ons doel is dan ook om een groep studenten een gezonde teamervaring te laten meemaken, waarbij onderlinge verschillen en problemen worden besproken, erkend en opgelost.”

Stefan en Bas zijn overtuigd van de noodzaak van dit onderzoek: “Afgelopen jaren merkten we dat de multiculturele achtergronden, diverse vooropleidingen en verschillen in kennisniveaus tot complicaties binnen de verschillende teams kunnen leiden. Voorbeelden zijn communicatieverwarring, frustratie en soms persoonlijke aanvaringen. Dit onderzoek moet in onze ogen echt leiden tot concrete methodes en tools, klaar voor gebruik door collega-docenten.”