Achilleas Psyllidis in nieuw boek Seeing the City

Nieuws - 25 november 2020 - Communication

Steden zijn complex en vormen de kern van onderzoek in verschillende disciplines. Van stadsplanning en geografie tot econometrie en bestuurskunde. Met zijn onderzoek naar het gebruik van sensordata om design te verbeteren, heeft IO-onderzoeker Achilleas Psyllidis onlangs bijgedragen aan de publicatie van Seeing the City.

Dit nieuwe boek, uitgegeven door Amsterdam University Press, omarmt verschillende perspectieven en biedt een essentiële verzameling van methodologieën voor het bestuderen van de stad vanuit meerdere, interdisciplinaire en transdisciplinaire perspectieven. Sommige onderzoekers kijken naar haar vorm, anderen naar haar mensen, dieren, ecologie, beleid, infrastructuren, gebouwen, geschiedenis, kunst of technische netwerken. Sommige onderzoekers analyseren processen van in- of uitsluiting, gentrificatie of sociale mobiliteit, andere biologische evolutie, verkeersstromen of ruimtelijke ontwikkeling. Velen combineren deze onderwerpen of voegen nog meer onderwerpen toe die buiten deze lijst vallen.

"De complexiteit van de stedelijke omgeving kan niet worden begrepen vanuit één enkel gezichtspunt.” stelt Achilleas. "Het pas verschenen boek "Seeing the City - Interdisciplinary perspectives on the study of the urban" (...) omarmt deze verscheidenheid aan perspectieven en biedt een essentiële verzameling van methodologieën voor het bestuderen van de stad vanuit meerdere, interdisciplinaire en transdisciplinaire perspectieven. Ik ben vereerd dat ik een bijdrage heb geleverd met een hoofdstuk over "Sensing the city through new forms of urban data".