CLEAR: Ontwerp een roadmap voor een levenslange gezondheid

Nieuws - 25 november 2020 - Communication

De strategische ontwerpers onder ons zullen ongetwijfeld bekend zijn met design roadmapping, een methodiek voor het bedenken van en strategisch werken aan innovatieve toekomsten. SPD-masterstudenten van de faculteit IO die het keuzevak Design Roadmapping volgen, hebben deze aanpak gebruikt om nieuwe servicevoorstellen voor CLEAR te bedenken: een start-up die een gepersonaliseerde voedingsservice aanbiedt die gebruikmaakt van biodata, lifestyle-informatie en precisie-AI om gebruikers te ondersteunen bij hun gezondheidsreis. Onder leiding van IO-vakcoördinator Lianne Simonse verkenden de studenten levenslange gezondheidsdiensten in relatie tot voedsel en ontwikkelden ze strategische richtingen voor CLEAR, resulterend in toekomstvisies en routekaarten die zowel meeslepend als overtuigend zijn.

De studenten lieten hun visie zien door middel van video's, opgebouwd rond verhalen van de strategische beslissingen die de basis vormden voor hun roadmapontwerpen. Deze dienen niet alleen als een getuigenis van het harde werk van de studenten, maar ook als een waardevolle troef bij de communicatie met belanghebbenden van het project - in het bijzonder CLEAR medeoprichter en hoofd van de biowetenschappen, dr. Madelon Bracke. Madelon zei over het werk van de studenten: "Ik was echt onder de indruk van de diepgaande analyses, kritisch denken en creativiteit die werden gepresenteerd in (hun) representaties van het bedrijf dat ik zo goed ken."

Enkele gelukkige studenten kregen ook een prijs voor hun uitstekende werk: studenten Elisa Bloem, Gaby Ghusen, Gianmarco Luggeri, Eva van Hulten en Marije Wentin ontvingen de CLEAR-prijs, terwijl Bertha Cadena, Nadiye Çakir, Harm Emmen en Joyce van Weverwijk werden erkend door het vakteam voor hun uitstekende visualisaties. Ze ontvingen de Design Roadmappingprijs. Zelfs in de uitzonderlijke omstandigheden van dit jaar maakten de vernieuwde onderwijsactiviteiten van zowel personeel als studenten het vak tot een doorslaand succes.

Ongeveer 115 studenten profiteerden van nieuwe leerervaringen. Tijdens online besprekingen namen studenten deel aan doe-het-zelfoefeningen ondersteund door Miro. Ze keken ook naar - en maakten zelfs - videocolleges over de gemeenschapswerkruimte, Notion. Ondanks al deze innovaties op het gebied van online leren, sprong toch het elkaar ontmoeten op de faculteit voor de meeste studenten eruit. Het plezier van het persoonlijk samenwerken met teamleden en het presenteren van hun toekomstvisie en roadmap aan medestudenten en experts, was duidelijk te zien en werd bevestigd in de vakevaluaties. Iets om in gedachten te houden voor de docenten onder ons die worden uitgedaagd om blended onderwijs te bieden voor toekomstige semesters en cursussen.

Wil je meer weten over CLEAR en over de toekomstvisies van de studenten, bekijk dan hier hun video’s.