Ziemi: fietsers in de schijnwerpers

Nieuws - 25 november 2020 - Communication

Nu de nachten langer worden en de winter op komst is, is het belangrijker dan ooit om veilig onderweg te blijven. Een groot deel van de veiligheid voor fietsers is zichtbaarheid, vooral als het buiten donker is. Conventionele fietsverlichting richt zich echter op het verlichten van de weg in plaats van op de fietser, wat soms meer kan hinderen dan helpen bij het fietsen in het donker. IPD-masterstudent Luci Santema (faculteit IO) pakt dit probleem aan met Ziemi, een nieuw soort licht dat de beweging van het fietsen benut om de weg voor iedereen veiliger te maken.

Ziemi ontstond tijdens het vak Advanced Concept Design, waarin Luci de opdracht kreeg om e-bikes voor het bezorgen van eten te ontwerpen. Ze begon met zichtbaarheid als een concept te beschouwen: in welke andere situaties willen mensen misschien gezien worden? "Ik werd getroffen door de metafoor van optreden op een podium onder de schijnwerpers", legt Luci uit, "en zo werd Ziemi geboren!" Net zoals een artiest met beweging de aandacht trekt, zo doet Ziemi dat ook. Het licht is ontworpen om het trappen van een fietser te benadrukken, wat daarop de aandacht van andere weggebruikers vergroot en zo de zichtbaarheid vergroot.

Na het afronden van hun studie sloegen Luci en collega-ontwerper Elianne Koetzier de handen ineen om Ziemi naar een hoger niveau te tillen. Nadat ze een patent voor Ziemi hadden gewonnen van Arnold en Siedsma, concentreerden Luci en Elianne zich op het ontwikkelen van een duurzaam productiemodel, inclusief productie op sociaal gebied en gerecyclede materialen. Voor tastbare producten is echter financiering nodig om met de productie te beginnen. Luci en Elianne zijn gesponsord met een startup-voucher door IO en starten binnenkort een crowdfundingscampagne dat de boodschap overbrengt en Ziemi naar fietsers in heel Nederland wil brengen. Het ontwerpduo heeft ook plannen om hun werk uit te breiden naar het liefdadigheidsdomein via een fietsdonatieprogramma - dus elke verkochte Ziemi is een stap om fietsen voor iedereen toegankelijk te maken.

Om op de hoogte te blijven van Ziemi en een melding te krijgen wanneer de crowdfunding-campagne live gaat, voer je je e-mailadres in op ziemi.nl.