Nieuwe termijn als decaan van IO voor Ena Voûte

Nieuws - 02 september 2020 - Communication

De aanstelling van Ena Voûte als decaan van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft is met twee jaar verlengd. Ena is hier opgetogen over, niet in de laatste plaats vanwege haar zelfverklaarde liefde voor het werk en omdat "er nog veel te doen is".

Na haar studie aan de faculteit in de jaren tachtig, toen ze onder meer het (nu gepatenteerde) piramide-theezakje ontwierp, begon Ena een internationale carrière op het gebied van productmanagement en marketing. Ze werkte bij Unilever in Nederland, het VK, Oostenrijk en Duitsland en in de divisie verlichting en schoonheid van Philips. In 2012 keerde ze terug naar haar alma mater om de rol van decaan op zich te nemen voor excellentie in onderwijs en onderzoek. Ena heeft een periode van groei meegemaakt - zowel in studentenaantallen als in de ontwikkeling van de ontwerpdiscipline, met een verschuiving van de focus van producten naar productservicesystemen.

Ena reflecteert: “Wat mij het meest opvalt bij IO is de onverslaanbare gemeenschap die we hier hebben. Het opbouwen van een team is altijd een enorme uitdaging, maar het niveau van betrokkenheid is hier geweldig. Het is duidelijk in lessen en tijdens vergaderingen - of we nu online werken of niet. En op onze geweldige evenementen - zoals Summer Thoughts een paar maanden geleden of ons verbazingwekkend vreugdevolle jubileumfeest afgelopen november. Het is deze gemeenschapszin die ons het vertrouwen geeft om op schaal te innoveren. "

In termen van de uitdagingen die voor ons liggen, benadrukt Ena het belang van onderwijsvernieuwing, met een nieuwe bacheloropleiding die in het najaar van 2021 wordt ingevoerd, en de ontwikkeling van nieuwe 'toekomstbestendige' masteropleidingen. Ook wil ze de technologische banden van de faculteit met de rest van de TU Delft versterken op gebieden als AI, zorg, duurzaamheid en mobiliteit: “Delftse ontwerpers hebben veel meer te bieden dan alleen verfraaien en visualiseren. Onze onderzoekers en studenten zijn opgeleid om de drie perspectieven van mens, technologie en organisatie in design te integreren. Het is uniek dat we technologische revoluties kunnen verbinden met menselijke behoeften."

Ena’s innovative tea bag design
The girl with the curl