2.75M EU grant voor STEP4WIND

Nieuws - 18 februari 2020

Het project STEP4WIND, dat tot doel heeft het niveau van commerciële readiness van drijvende offshore-windenergie te verhogen door middel van technologische innovaties in de gehele toeleveringsketen, heeft van de EU 2.754.946 euro toegekend gekregen in het kader van het H2020-initiatief van het Marie-Curie Innovative Training Network. Het project wordt gecoördineerd door de TU Delft, die 620.000 euro ontvangt. Dr. Axelle Viré van de Windenergiegroep van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek coördineert het programma, dat loopt van april 2020 tot maart 2024.

Foto: Principle Power

Drijvende windturbines zouden een game changer kunnen zijn om de kosten van offshore windenergie verder te verlagen en nieuwe markten te ontsluiten. De belangrijkste doelstelling van het project is het aanpakken van zowel technologische als economische uitdagingen in verband met de ontwikkeling van drijvende offshore-windmolenparken, vanaf het ontwerp tot de implementatie en de exploitatie. Door het leveren van 10 PHD’ers, die gezamenlijk worden begeleid door partners in de publieke en private sector, draagt het programma ook bij tot het verbreden van de basiskennis van beginnende onderzoekers voor het ontwerp van drijvende windparken en het afstemmen daarvan op de industriële behoeften.

De andere begunstigden zijn in het project zijn: Politecnico di Milano, University College Cork, Siemens Gamesa Renewable Energy, Principle Power France, ORE Catapult, Eire Composites en MARIN. De kick-off van het project vindt plaats in Delft op 7 april. STEP4WIND neemt ook deel aan TORQUE2020 dat in mei 2020 door de TU Delft wordt georganiseerd.

Dr. Axelle Viré.