Aerospace Engineering betrokken bij vier nieuwe onderzoeken naar planeten en exoplaneten

Nieuws - 03 maart 2020

Onderzoekers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft zijn betrokken bij vier van de acht nieuwe projecten die binnen het Nederlandse planetaire en exoplanetaire programma 'PEPSci' van start gaan. Dat is vorige maand besloten door het bestuur van het NWO-domein ENW. De projecten omvatten onderzoek naar de ijsmaan Enceladus, de eigenschappen van exomanen en naar exoplaneten die atmosferen ontwikkelen als er gassen uit hun binnenste ontsnappen. Uiteindelijk zoeken deze projecten allemaal naar leven buiten de aarde of naar de beste omstandigheden daarvoor. Met deze call is een bedrag van ruim twee miljoen euro gemoeid.

This illustration shows what the TRAPPIST-1 system might look like from a vantage point near planet TRAPPIST-1f (at right). Credits: NASA/JPL-Caltech

Dr. Stéphanie Cazaux zal het onderzoek naar de exosferen van ijsmanen leiden. De onderzoekers zullen processen die plaatsvinden op Enceladus, een ijsmaan van Saturnus, op laboratoriumschaal nabootsen in een windtunnel en met cryogene ijsopstellingen. Dr. Bart Root zal project leiden dat onderzoekt hoe planeten hun atmosferen verkrijgen. De faculteit ontvangt ongeveer 500.000 euro voor twee PhD's, waarvoor de selectieprocedure binnenkort van start gaat. Ze starten in september en de eerste resultaten zijn wellicht in 2021 beschikbaar.

Dr. Dominic Dirkx is co-applicant in project waarin exomanen geobserveerd worden door middel van directe detectie, door gebruik te maken van warmte-infrarode golflengtes en van modellen en Dr. Daphne Stam is co-applicant in het onderzoek naar een realistisch model voor de analyse van lichtsignalen van exoplaneten met leven.

"Wat ik persoonlijk gaaf vind is dat de voorstellen het zonnestelsel als een laboratorium beschouwen en dat we door onze eigen planeten en manen te bestuderen beter te weten kunnen komen hoe andere sterrenstelsels er uit zien en vooral waar we stelsels kunnen vinden met de potentie voor condities voor leven," zegt Bart Root.

Naast extra mankracht voor onderzoek betekenen deze projecten ook dat de samenwerking met andere instituten nog beter wordt. De faculteit zal nog aantrekkelijker worden voor studenten die geïnteresseerd zijn in planetair en astronomisch onderzoek met satellieten.