Joris Melkert nieuwe directeur onderwijs

Nieuws - 03 maart 2020

Met ingang van 12 juli 2020 wordt Joris Melkert de nieuwe directeur onderwijs van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. In deze functie volgt hij Aldert Kamp op, die dan met welverdiend pensioen gaat. De benoeming wordt ondersteund door het College van Bestuur van de TU Delft en het faculteitsbestuur, alsmede door de facultaire studentenraad, de opleidingscommissie en de onderdeelscommissie.

Melkert heeft een lange staat van dienst bij de faculteit. Hij heeft in de loop der jaren vele vakken gegeven en is op dit moment betrokken bij zeven verschillende vakken, waaronder de Design Synthesis Excercise (DSE), waarmee studenten hun BSc afsluiten en waar hij coördinator van is.

“Het is een hele eer om voor deze functie gevraagd te worden. Je krijgt een aantal jaren de kans om ons onderwijs nog specialer te maken dan het nu al is. Je bent verantwoordelijk voor het hele integrale onderwijsprogramma. Dat is een stevige uitdaging, waar ik echt naar uitkijk’, zegt Joris Melkert.

Ook was Melkert voorzitter van de examencommissie, en wordt hij door de pers vaak benaderd om zijn expertise op het gebied van luchtvaart.

Als een van de eersten kreeg Joris in 2016 voor zijn substantiële en waardevolle bijdrage aan het onderwijs aan de TU Delft een Educational Fellowship toegekend. Hiermee ontwikkelde hij het vak ‘Aircraft Manufacturing Laboratory’ waarin studenten een vliegtuig bouwen dat echt kan vliegen. Met dit vak hoopt Melkert zijn studenten een realistisch idee te geven van wat het inhoudt om daadwerkelijk een vliegtuig te bouwen.

In 2019 werd Joris gekozen als Beste Docent van de TU Delft. Volgens de jury is Melkert continu op zoek naar onderwijsverbetering. Zijn studenten prijzen hem om zijn creatieve en interactieve onderwijs. Op dit moment is hij in de race om beste Docent van Nederland 2020 te worden.

Joris Melkert is momenteel nog voltijds docent bij de afdeling Aerodynamics, Wind Energy, Flight Performance & Propulsion (AWEP). Vanaf medio juli wordt hij voor 0,5 fte directeur onderwijs en blijft hij voor 0,5 fte lid van de afdeling AWEP. Conform het faculteitsreglement vindt deze benoeming plaats voor een periode van vier jaar met een eventuele herbenoeming daarna.

Het MT van de faculteit is zeer verheugd met deze benoeming: “Het voltallige MT is bijzonder enthousiast over het feit dat Joris, met al zijn ervaring in het onderwijs aan onze faculteit, deze belangrijke taak op zich wil nemen. Een enthousiasme dat alom wordt gedeeld blijkens de vele felicitaties die wij zelfs van buiten de faculteit ontvangen”, laat decaan Henri Werij weten.