NWO VIDI voor onderzoek om robots bewust te maken van hun fysieke beperkingen

Nieuws - 05 november 2020

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft deze week een VIDI-financiering van max. 800.000 euro toegekend aan Dr. Coen de  Visser van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Hiermee kan hij de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

De Visser ontvangt de VIDI voor zijn onderzoek naar de voorspelling van de veilige operationele envelop voor autonome robots. “Robots zullen in de nabije toekomst een belangrijke rol gaan vervullen in ons dagelijks leven, maar alleen als ze veilig genoeg zijn. Ik wil een nieuw systeem gaan ontwikkelen waarmee robots zich bewust worden van hun fysieke beperkingen, zelfs na beschadigingen. Hiermee kunnen robots zich veilig uit gevaarlijke situaties redden’, zegt De Visser over zijn onderzoek.

Met de middelen van de VIDI gaat De Visser een nieuw slim algoritme ontwikkelen (4SENCE) dat dit fysieke bewustzijn kan vangen in een wiskundige vorm; de zogenaamde ‘veilige operationele envelop’, of ‘safe envelope’. De Visser: “Een robot uitgerust met 4SENCE wordt zich effectief bewust van zijn fysieke beperkingen, en kan daarmee slimme beslissingen maken over hoe om te gaan met kleine en grote beschadigingen. Neem als voorbeeld een inspectie drone waarvan een motor kapot gaat. Op dit moment is het over en uit met de drone, en zal deze ongecontroleerd naar beneden vallen met mogelijk fatale gevolgen. Met 4SENCE kan zo’n catastrofale situatie voorkomen worden en kan de drone een gecontroleerde noodlanding uitvoeren of, indien mogelijk binnen de grenzen van de safe envelope, zelfs de oorspronkelijke inspectie kunnen afmaken met gereduceerde capaciteit.”

Tot nu toe werd de ontwikkeling van dergelijke methodes tegengehouden door grote onzekerheden in de gebruikte systeem modellen. Door een nieuwe koppeling te maken naar een ander veld van de wetenschap dat gaat over het bestuderen van kritische transities, de zogenaamde ‘tipping points’, heeft De Visser een manier ontdekt om deze onzekerheden te minimaliseren, waarmee het accuraat voorspellen van de safe envelope mogelijk wordt. De Visser gaat voor dit onderzoek samenwerken met Prof Alessandro Abate van de University of Oxford en Prof. Marten Scheffer van Wageningen University & Research.

In totaal dienden in deze Vidi-ronde 503 onderzoekers een ontvankelijk onderzoeksproject in voor financiering. Daarvan zijn nu 81 gehonoreerd, waarvan vier bij de TU Delft.