Rotterdam The Hague Airport opent ‘werkplaats voor innovaties’

Nieuws - 29 mei 2020

Persbericht Stichting RHIA

Vanmiddag (vrijdag 29 mei 2020) opent uniek AIRPORT TECHNOLOGY LAB (ATL) op Rotterdam The Haque Airport. In deze ‘werkplaats voor innovaties’ in de luchtvaartwereld  worden slimme technologieën bedacht, ontwikkeld, getest en in productie genomen. Het gaat om technologie die de grond- en luchtgebonden activiteiten op luchthavens de komende jaren efficiënter en duurzamer moeten maken. ATL is een initiatief van de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA). In het ATL werken kennisinstellingen, overheden en bedrijfsleven nauw samen. De TU Delft is een van de partners.

Unieke testomgeving vanwege de reële omstandigheden
Stichting RHIA biedt hiermee een unieke testomgeving op Rotterdam The Hague Airport waar nieuwe diensten en producten dankzij beschikbare data onder reële omstandigheden  worden getest. Het ATL start al direct met een ontwikkeling die de luchtvaart een stuk duurzamer zal maken. De partners in het ATL beginnen met een model om slimmer gebruik maken van data, zodat uitgekiende voorspellingsmodellen het afhandelen van verstoringen in vluchtschema’s slimmer en efficienter gaat. Dit scheelt op termijn verkeershinder in de omgeving en het is beter voor het milieu. Via het ATL is data beschikbaar voor organisaties die het nodig hebben voor eigen innovaties ter bevordering van de luchtvaart. Het delen van deze data zal veilig en GDPR-proof verlopen.

Veiliger, stiller en schoner
Andere voorbeelden waar het AIRPORT TECHNOLOGY LAB mee start is het uitwerken van een nauwkeuriger weermodel om de begeleiding van het landen en opstijgen van vliegtuigen bij extremere weertypes veiliger, stiller en schoner te laten verlopen. Ook werkt het ATL aan nieuwe innovaties rondom passagiersbeleving op een luchthaven en alles wat met het beter afhandelen van bagage te maken heeft.

In dit technologieprogramma werken de volgende RHIA-partners samen: ADECS Airsystems, To70, SKyEcho, Bagchain, Robin Radar, TU Delft, MBO Rijnland, Haagse Hogeschool en World Startup Factory.

“Luchtvaartinnovaties de ruimte geven”
Volgens de partners sluit het nieuwe AIRPORT TECHNOLOGY LAB nauw aan bij de onlangs gepresenteerde langetermijnvisie voor de luchtvaart van het kabinet in de ontwerpluchtvaartnota 2020-2050. “Het kabinet laat in deze ontwerpnota zien hoe belangrijk innovatie in deze branche is bij het halen van duurzame doelen, vermindering van uitstoot, milieubelasting en geluidshinder. Verdere digitalisering en het inzetten van de modernste technieken, zoals Artificial Intelligence, vormen de basis. Het ATL is al begonnen om luchtvaartinnovaties de ruimte te geven,  te testen en te realiseren.”

Airport Technology Lab (ATL) in het kort
ATL levert een bijdrage aan het innoveren en het verduurzamen van grondgebonden en luchtgebonden operaties. ATL is 1 van de projecten die vorm geeft aan de Next Generation Airport; een airport die verbonden en bereikbaar, schoon, stil en circulair is en werken, opleiden en investeren faciliteert. In haar Next Generation Airport proeftuin faciliteren en versnellen stichting RHIA en haar partners projecten die schaalbaar zijn, qua technologie, gebruik in andere sectoren in de regio, en toepassing in de rest van de wereld.

ATL wordt mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van Royal Schiphol Group (i.s.m. Rotterdam The Hague Airport), Gemeente Rotterdam, de Europese Unie (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en G4P4: Kansen voor West.

Officiële opening op 29 mei 2020
Aan de officiële – digitale - opening nemen deel: Ron Louwerse (directeur Rotterdam The Hague Airport), Tim van der Hagen (Rector Magnificus TU Delft) en Henk Jan Gerzee (Chief Digital & Innovation Officer Royal Schiphol Group) en Miranda Janse (Directeur Stichting RHIA).

Meer informatie:
Voor meer informatie over het Airport Technology Lab en voor contactgegevens voor de media: https://stichtingrhia.nl/werkplaats-voor-innovatie-officieel-geopend/

(Image: fieldlab data technology, RHIA)