Vier NWO-GO-onderzoeksbeurzen toegekend aan de TU Delft

Nieuws - 24 september 2020

De TU Delft heeft vier onderzoeksbeurzen ontvangen in het NWO-GO-programma ("GebruikersOndersteuning"). Eén van deze subsidies gaat naar onderzoek naar de aardbeving van Palu , Indonesië, in 2018, en de daarop volgende tsunami. Bij dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van gegevens die zijn verzameld door verschillende aardobservatiesatellieten en gegevens die zijn verzameld door een grondnetwerk van Global Navigation Satellite Systems (GNSS) ontvangers. Een aantal hiervan wordt onderhouden door de Sectie Astrodynamica en Ruimtemissies (AS) van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Daarnaast speelt het in eigen beheer ontwikkelde Radar Altimeter Data Base System (RADS) een belangrijke rol. Dit onderzoek wordt geleid door Wim Simons, ondersteund door o.a. Marc Naeije en Pieter Visser, en gebeurt in samenwerking met collega's van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) en diverse partners in Indonesië.

Daarnaast zal de afdeling AS logistieke ondersteuning bieden aan, en bijdragen aan de data-analyse voor, het onderzoek van Femke Vossepoel, gepromoveerd bij AS en nu werkzaam als UHD bij CiTG. Ook zij ontving een beurs in het NWO-GO-programma. Haar project richt zich op de inschatting van natuurrisico's in het Thaise gebied rond Bangkok, waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende soorten aardobservatiegegevens, waaronder opnieuw gegevens van terrestrische GNSS-ontvangers en satelliethoogtemeters (RADS). Bij het project zijn verschillende partners in Thailand betrokken.

Daarnaast willen we de twee andere winnaars van een NWO-GO-beurs van de TU Delft, Bert Wouters, tevens gepromoveerd bij AS, en Cornelis Slobbe, met wie we een nauwe samenwerking hebben op het gebied van satelliethoogtemetingen, beiden Universitair Docent bij CiTG, feliciteren.

Zie voor meer informatie: