Bert van Wee uitgeroepen tot Leermeester 2020

Nieuws - 31 augustus 2020 - Webredactie

Professor Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid bij de Faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) is maandag 31 augustus door het Universiteitsfonds Delft uitgeroepen tot Leermeester 2020.

Van Wee ontvangt deze prestigieuze prijs vanwege de onuitwisbare stempel die hij heeft gedrukt op de internationale, nationale en Delftse transportgemeenschap, zijn continue drive het onderwijs, inclusief dat van hemzelf, te verbeteren én voor de betrokken en kritische, maar altijd positieve manier waarop hij afstudeerders en promovendi begeleidt (198 afstudeerders en 28 gepromoveerden).

Professor Van Wee is voorgedragen door prof.drs. Aukje Hassoldt, decaan van de Faculteit TBM, studievereniging Curius, (huidige en voormalige) promovendi en een groot aantal interne en externe collega’s uit de transportgemeenschap van organisaties als Oxford University, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en Research School for Transport, Infrastructure and Logistics (TRAIL).

Naast zijn kwaliteiten als onderzoeker en docent worden ook vooral zijn positieve instelling, enthousiasme, toegankelijkheid en tomeloze inzet onderschreven. Bert is in de nationale en internationale media een van de meest geciteerde wetenschappers van de TU Delft.

Prof.dr.ir. Fred van Keulen,  voorzitter selectiecommissie Leermeesterprijs
De selectiecommissie was zeer onder de indruk van de voordracht. Bert van Wee heeft een omvangrijke en zeer brede staat van dienst. Ook de rol als coach en mentor die hij heeft gespeeld en speelt voor vele anderen in het transportdomein is opmerkenswaardig. Tevens was de commissie zeer te spreken over de brede internationale maatschappelijke rol die Bert van Wee inneemt.”

Prof.drs. Aukje Hassoldt, decaan faculteit TBM
“Bert levert met een unieke mix van onderzoeks-, onderwijs-, en bestuurlijke kwaliteiten een wetenschappelijke en maatschappelijke bijdrage aan zijn vakgebied die moeilijk te overschatten is. Hij heeft een methodologisch zeer breed palet aan technieken tot zijn beschikking, wat hem keer op keer in staat stelt om nieuwe, integrale gezichtspunten te ontwikkelen die weer een inspiratie vormen voor anderen. We zijn als faculteit dankbaar dat we met Bert iemand met een hoog wetenschappelijk kaliber én zeer innemende persoonlijkheid in onze gemeenschap hebben.”

Thomas van Gerven, president Studievereniging Curius
Bert is een echte onderwijsman. Binnen het transportdomein van onze faculteit is hij echt een wandelende encyclopedie, waardoor hij vaak prachtige voorbeelden kan geven die tot de verbeelding spreken. Mede door docenten als Bert voelen ieder jaar meer studenten zich aangetrokken tot onze faculteit waardoor meer studenten de prachtige combinatie van techniek en beleid mogen ervaren.”

Het beste van de TU Delft
Sinds 1994 reikt het Universiteitsfonds Delft jaarlijks de prestigieuze Leermeesterprijs uit aan een hoogleraar verbonden aan de TU Delft. Een Leermeester blinkt uit in onderzoek én onderwijs. Leermeesters behoren tot de top van de TU Delft en weten de volgende generatie Delftse ingenieurs te inspireren en te motiveren. Leermeesters worden niet verkozen op basis van rendementscijfers of impactscores, evenmin worden ze van bovenaf aangewezen. Leermeester kun je alleen worden op voorspraak van je collega’s en je studenten die jou als hun Leermeester beschouwen.

De prijs
De Leermeester ontvangt de zilveren Leermeesterpenning en een bijbehorende cheque van €15.000. Ook stelt KLM twee businessclass tickets voor een bestemming naar keuze ter beschikking aan de Leermeester.
Wegens coronamaatregelen zal de officiële uitreiking later plaatsvinden.

De uitreiking
Wegens coronamaatregelen zal de officiële uitreiking later plaatsvinden.