EU Commissie lanceert initiatief voor veilige en betrouwbare Europese datamarkt

Nieuws - 08 september 2020 - Webredactie

Het delen van gegevens geeft vorm aan de economische en maatschappelijke toekomst van Europa en biedt enorme mogelijkheden, maar brengt ook risico's en zorgen met zich mee. Het EU Horizon 2020-project TRUSTS - Trusted Secure Data Sharing Space is opgericht om juridische, ethische en technische uitdagingen van grensoverschrijdende datamarkten te identificeren en te overwinnen door een veilige en betrouwbare Europese datamarkt te creëren. Mark de Reuver en Anneke Zuiderwijk van de TU Delft zijn bij dit project betrokken.

Voorop lopen
Om in Europa gelijke tred te houden met de grote technologische en wereldwijde toeleveringsketens in het AI-tijdperk, is een goed functionerende Europese data-economie essentieel. Europese organisaties en bedrijven zullen data gestuurde innovatie en digitale transformatie moeten toepassen om de internationale concurrentie en wereldwijde toeleveringsketens bij te houden. Deze moeten wel gebaseerd zijn op Europese waarden. Binnen het TRUSTS-project worden de huidige uitdagingen geïdentificeerd, b.v. betreffende standaardisatie, interoperabiliteit, intellectueel eigendom, gegevensbescherming en privacy. Het project identificeert niet alleen uitdagingen, maar zal ze ook testen in realistische scenario's om randvoorwaarden te scheppen voor de Europese datamarkt.