TBM neemt deel aan onderzoeksprogramma energietransitie bestaande bouw

Nieuws - 18 februari 2020 - Webredactie

Gerdien de Vries gaat met onderzoekers van de faculteit Bouwkunde en partners Milieucentraal, Enpuls en Gemeenten Amsterdam en Den Haag interventies bedenken om bewoners te helpen duurzaam te renoveren. Het onderzoek moet onder andere inzicht geven in vooroordelen van bewoners wanneer zij beslissingen maken over energierenovatie.

Energieneutraal Nederland
Het project maakt deel uit van een samenwerkingsverband opgericht door het BTIC (Bouw- en Techniek Innovatiecentrum) dat bestaat uit ruim 125 deelnemende partijen vanuit kennisinstellingen, de bouw, de techniek- en ontwerpsector, overheden, woningeigenaren en bewoners. Met de toekenning van 13,8 miljoen euro subsidie (totale programmaomvang 21,4 miljoen) gaan deze partijen de komende jaren betaalbare en gebruikersvriendelijke renovatieconcepten ontwikkelen. Het doel is dat over 5 jaar 80.000 woningen en gebouwen per jaar gerenoveerd worden opgeleverd en 200.000 woningen per jaar in 2030. Dit programma draagt bij aan innovaties om wijken in Nederland vóór het jaar 2050 energieneutraal te maken.