TBM onderzoek rondom het coronavirus

Nieuws - 16 april 2020 - Webredactie

Verschillende TBM wetenschappers zijn momenteel bezig met onderzoek dat direct of indirect gelieerd is aan de coronacrisis. Hieronder volgt een groeiend overzicht van initiatieven:

• uNLock corona test applicatie
    Het 'uNLock consortium' waarin TBM onderzoekers Marijn Janssen, Jeroen van den Hoven en Olivier Rikken deelnemen, heeft het initiatief genomen om een open source, non-profit applicatie te ontwikkelen. Deze app maakt het mogelijk om met maximale zekerheid een bewijs van coronatests af te geven. Een soort medisch paspoort gebaseerd op blockchaintechnologie waarin o.a. bijgehouden kan worden of je getest bent op covid-19, wat de uitslag van de test is, of je covid-19 al hebt gehad, of je genezen bent, etc. Dit wordt op een privacy vriendelijke manier vastgelegd middels blockchain technologie waarbij de gebruiker in control van de data is en de gebruiker verklaringen op een veilige AVG manier delen met een derde partij.
    Het open consortium, bestaat inmiddels uit Rabobank, CMS, TNO, Ledger Leopard, een grote arbodienstverlener, EY, IBM, Universiteit Leiden, Dutch Blockchain Coalition en TU Delft. Lees meer
  • HERoS project
    Traditionele modellen van ziekteuitbraken zijn grotendeels gericht op infectiepercentages, zonder rekening te houden met de enorme onzekerheden die met het menselijk gedrag verband houden bij de reactie op een epidemie. In het EU H2020 HERoS project (Health Emergency Response in interconnected Systems) integreren onderzoekers van de faculteit TBM, als onderdeel van een groter consortium, gedrags- en informatiedynamiek in epidemiologische en supply chain-modellen.
  • Corona in vluchtelingenkampen
    Tina Comes werkt aan een project gefinancierd door 4TU.Resilience Engineering om de implicaties van corona in vluchtelingenkampen te bestuderen.
  • Langetermijngevolgen van snelle beslissingen in coronatijd
    Tina Comes werkt samen met Marjolijn Haasnoot aan een opiniestuk over de langetermijngevolgen van de snelle beslissingen die nu worden genomen.
  • Kenny Meesters versterkt Landelijk Operationeel Team Corona
    Kenny Meesters versterkt het Landelijk Operationeel Team Corona (LOT-C) als information manager. Hij gaat structuur aan te brengen in de informatiestromen.
  • Blog morele waarden en gedrag in tijden van corona
    Caspar Chorus schreef een blog met inzichten uit de gedragswetenschappen met focus op:
    a) Waarom onze morele waarden nauwelijks doorklinken in onze concrete morele acties (paniekaankopen, sociale afstand nemen); en wat er kan worden gedaan om dat te veranderen. b )Waarom de samenleving op weg is naar een gigantisch ongemakkelijke afweging tussen mensenlevens en de economie; en hoe daarmee om te gaan.
  • De impact van agentgebaseerde modellen tijdens een pandemie
    Emile Chappin is een van de auteurs van een artikel in JASSS (een belangrijk modelleerjournal). Titel is “Computational Models That Matter During a Global Pandemic Outbreak: A Call to Action”. Het gaat in op de wetenschappelijke uitdagingen om tot zinvolle agentgebaseerde modellen te komen in/voor de huidige crisis, beschrijft de huidige modellen die een rol spelen voor crisisbeleid, gaat in detail in op de agent-gebaseerde modellen die nu worden gebruikt en hun beperkingen. Het spreekt ook uit wat de social simulation community wil en kan betekenen in het wetenschappelijk proces om nu bij te dragen.
  • Coronavirus-simulatiemodel brengt effecten in beeld
    Virginia Dignum en Amineh Ghorbani maken deel uit van een team van onderzoekers dat betrokken is bij de ontwikkeling van een coronavirus-simulatiemodel. Deze tool kan besluitvormers ondersteunen om te experimenteren en mogelijke interventies en hun gecombineerde effecten te evalueren in een gesimuleerde gecontroleerde wereld. Het project wordt geleid door de universiteit van Umeå.
  • Onderzoek naar voorkeuren van Nederlanders over het afbouwen van COVID-19 maatregelen
    TBM onderzoekers gaan via een aantal keuze-experimenten de voorkeuren van Nederlanders voor het versoepelen van coronamaatregelen (exit strategieën) meten. Dit biedt het RIVM en het Kabinet inzicht in de mening van de samenleving. Deze werkwijze is meer gestructureerd, meer gedetailleerd, en geeft meer betrouwbare informatie dan via opiniepeilingen. De experimenten worden opgezet in samenwerking met het RIVM, Ministerie van VWS en wetenschappers van het science vs corona platform. Niek Mouter, Caspar Chorus, Shannon Spruit en Anatol Itten zijn betrokken vanuit de faculteit TBM. Het project wordt gefinancierd uit het TU Delft Covid-19 response fund.
  • Value Design Challenges tijdens COVID-19
    Het instituut Delft Design for Values maakt een overzicht van hoe het huidige werk van hun onderzoekers wordt doorkruist met de uitdagingen van de pandemie vanuit het perspectief van value-design.
  • Corona app
    Seda Gürses maakt deel uit van een onderzoeksgroep om een privacy vriendelijke app te ontwikkelen om coronacontacten te traceren. Meer hierover in dit artikel.